Annorlunda höga kusten multisport

Alnö Race Team Forum Triathlon Annorlunda höga kusten multisport

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14738
    ProfilbildThomas Storsjö
    Deltagare

    Höga kustens multisporttävling består av 20 km MTB,  ca 10 km löpning och 400-500 m simning med flytväst. Jag funderade på att köra singelklassen men då Caroline Jakobsson sökte medtävlare för mix så blev det så istället. Visste att hon var starkare i cyklingen men i löpningen borde det vara det omvända. Totalt sett rätt så jämna i alla fall på papperet, verkligheten blev dock något annat. En RR för loppet från min sida :

    Mtb-delen började med uppförskörningar i 4-5km och med rejäla klättringar efter 4. Redan här blev jag lite förvånad av att det var syreupptagningen som begränsade och inte benen. Fick slita mot slutet på backen. Benen lite sura men flåset och pulsen gick på max. Backar brukar ju vara min styrka?!
    Tankar: kanske lite hård start, flåset kommer säkert igång snart, bara man får vila upp sig i lite nedförskörning.
    Carro var så klart urstark uppför och hon visade redan nu att hon hade mycket att ge. Skön nedförskörning tog vid i några km och nu på roliga traktorstigar. Vi körde på hyfsat men vi var båda nära att vurpa. Benen kändes bättre nu.
    Tankar: nu kommer det att lossna, benen känns bra och i nästa jobbiga parti kommer nog flåset att funka som vanligt.
    Mindre stigar tog vid och återigen började lite klättring. Tyvärr visade första lilla motlut att puls och flås skenade direkt,  det gick inte att hålla farten uppe. Carro fick putta på i ryggen några gånger. Säkert första gången hon puttar på en kille?
    Tankar: kanske får jag fortfarande sota för att starten var för tuff? 
    I en brant sluttning var det bara att kliva av cyklarna och dra. I normala fall brukar det gå bra att springa med cykeln men nu var det bara tvärstopp och jag fick gå. Pulsen låg på max. Carro hjälpte till genom att dra båda cyklarna!
    Tankar: det här känns inte bra, ingen återhämtning alls. Ja vi leder i alla fall mixklassen och har många killlag bakom oss, bara utför snart och sen blir det löpning och då är det ju min tur att vara stark.
    Sista 5 km var mestadels utför och när jag väl fick ner pulsen lite så kunde benen trycka på hyfsat neråt. Några mindre uppförsbackar mot slutet visade dock att pulsen stack iväg vid minsta ansträngning.
    Tankar: skönt, snart löpning och simning.
    Vi växlade som första mixlag men två lag var strax bakom. Ca 2 km löpning med flytväst innan det var dags för simning. Redan de första stegen i löpningen visade att pulsen och flåset gick på max, de 2 km fram till simningen gick grymt långsamt. Nu blev vi precis passerade av tvåan i mix.
    Tankar: det klassiska växlingen från cykling till löpning skapar väl bara lite problem i början, lite simning och avsvalkning så är nog benen igång.
    Simning med flytväst, 200 m löpning på en ö och sedan simning tillbaka. Lugn och fin bröstsim, bra läge att vila upp. Provade crawl en kort bit men då stack pulsen direkt. Helt jämna med andra mixlaget. Lag 3 tappar.
    Tankar: nu vilar vi här på simningen så kör vi sen på löpningen. Tjejen i andra laget ser inte så stark ut i löpningen så det här borde vi ta lätt.
    Löpning tillbaka 1 km till växling, av med flytväst och sen ut på sista 7 km. Motlut i en km och jag säger till Carro att jag måste lugna ner mig ett tag för att få ner pulsen och få igång steget. Sakta kommer jag igång lite och vi passerar ett herrlag,  och är strax efter ledande mix. 
    Tankar: bara lite nedförsbacke så att jag får återhämtning så borde det lossna sen.
    Nedför en bit innan klättringen börjar. Inte särskilt brant men uppför i ett par km. Tyvärr återhämtar jag ingenting. Puls och flås på max. Måste gå, vi tappar mixlaget mer och mer. Trots att jag går så går pulsen knappt ner och jag måste stanna och spy flera gånger. Tvärstopp i en minut. Carro frågar om vi ska bryta men eftersom vi fortfarande ligger tvåa tycker jag vi kör på.
    Tankar: nu kanske det lossnar något och om ettorna tröttnar totalt kanske vi hinner ikapp.
    Sista 3-4 km rullar på men någon fart är det inte tal om. Minsta lilla backe och det blir tvärstopp. Som tur är kommer inget mixlag bakifrån och vi håller andraplats in i mål. Tar lite vätska men blir yr i huvudet och måste lägga mig ner på grusplanen

    Sjukvårdspersonal kommer med mer vätska och jag stapplar bort till det skönare gräset. Ambulanspersonal kollar puls, tryck och EKG. Det snurrar i skallen, andningen känns tung och pulsen fortsatt hög.  Eftersom pulsen inte går ner under 100 på 20 minuter tycker en läkare att jag måste in på sjukhuset för att ta prover. Jag tycker det känns onödigt men böjer mig för expertisen. Det blir ambulans!! till Sundsvalls sjukhus där det efter många timmar visar sig att andelen vita blodkroppar i blodet är mer än fördubblat mot normalt. Virusinfektion i kroppen med andra ord. Familjen har varit drabbad i flera veckor men jag har inte känt något men tydligen satt det i kroppen. Skönt att det inte var något allvarligt med hjärtat eller lungorna och även skönt att få veta vad som orsakade min katastrofform.

    Tack Carro för att du nötte på även om det inte blev ett lopp som någon av oss tänkt sig. Tack för att du försökte hjälpa till under loppet och att du körde hem bilen till Sundsvall och fick rodda ihop alla grejor.

    Reflektion:
    Fick verkligen erfara hur det är att tävla med en infektion i kroppen. Kändes som att konditionen var totalt kass. Att jag spydde berodde troligen på att jag kört på länge med för hög ansträngningsnivå. Man vill alltid lyssna på kroppen innan en tävling men den här gången fanns inga varningssignaler alls, ja förutom att det fanns smitta i familjen. Men skulle man gå efter det tordes man inte starta ofta..

    /Thomas

    #14739

    Testade detta lopp för första gången.
    Fy vad less jag var på mig själv efter målgång, bedrövligt.
    Bra arrangemang och kul tävling i sig, men har lite förbättringsförslag till mig själv inför en revansch nästa år.

    1. Stå längre fram i starten
    2. Träna MTB, blev fullständigt ägd i skogen! (kanske ny cykel som behövs)
    3. reka banan i förväg,eller lär mig läsa karta, märktes på andra att de visste exakt bansträckningen.
    4. memorerar kontrollerna kring nordingrå, tappade lätt 3-4 minuter på att irra runt där.
    5. Knyt löparskorna en gång (snabbspänne)!! skaffa nya MTB-skor.
    6. Spring inga extra rundor under tävling
    6. Stämpla i mål…

    Aja lärorik erfarenhet
    stefan

    Thomas: i den branta stigen, undrar om inte alla drog cyklarna där -gåendes

    #14740
    ProfilbildThomas Storsjö
    Deltagare

    Jo det är klart man kunde stå ut med att gå i den backen, synd bara att jag var tvungen att gå på 10 andra ställen också under löpningen 😉
    Du gjorde ett bra race Stefan, trots alla detaljmissar du nämner 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.