ART Triathlon challenge 2013

Alnö Race Team Forum Triathlon ART Triathlon challenge 2013

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Vilken otroligt fin Triathlon dag med många fina prestationer och deltagande från norr till söder.

Tycker att ART levererade ett mycket proffsigt arrangemang under finfina förhållanden. Tack till alla frivilliga funktionärer, och speciellt Jonas B och Thomas J för planering och genomförande.

Finns alla möjligheter att detta kommer att växa ytterligare. Vi kommer dock fortsatt behöva fler som hjälper till att ordna arr av denna typ. Det kan bli något som sätter ART ytterligare på kartan.

// Tomas

Jag håller med föregående talare till fullo. Mycket fina prestationer och roligt att så många gjorde triathlonpremiär idag, snyggt jobbat! Funktionärerna ska ha all heder och gjorde tävlingen till ett riktigt bra evenemang.

Det blev många foton idag igen och jag har lagt upp ett antal i Picasa, det är lång ifrån alla men jag kommer att lägga ut några varje dag. Håll tillgodo tills vidare.

/Bella

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Resultat och RR?

Peder

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Inklippt från segrarens blogg.

– 8 JUNI, 2013
    PUBLICERAT I: BLOGG
    Idag gick det bra, jag vann Alnö Triathlon Challange utanför Sundsvall med drygt två minuter till tvåan. Distansen var olympisk utan drafting.
    Innan jag skriver ger er mitt referat vill jag bara definiera vad seger betyder för mig; seger, eller att vinna, betyder att man är först i mål. Period. Att vinna sin klass, vara först av alla 24-åringar eller att vinna seniorklassen men ha en junior framför sig är inte att vinna tävlingen för mig. Att räkna bort någon som man inte anser vara välkommen föresvävar inte heller mig, de som startar samtidigt tävlar mot varandra, motionärer, juniorer, masters och elit- like it or not.
    I fjol vann jag min klass i Norge, men tävlingen vanns av Filip Ospaly. Alltså räknar jag det inte som en seger. Idag var första gången sedan 2007 jag vinner en tävling, och det var jävligt sött.

Ett par dagar innan loppet var det osäkert om vi skulle få simma överhuvudtaget du vattnet bara höll 12 grader. Till i morse hann tempen dock upp till ca 15 grader och det blev full simdistans. Jag kom iväg bra på den 3-varviga simbanan och blev själv redan vid första boj. Det avstånd jag lyckats skapa söp jag tyvärr bort med att simma snett på varvets andra ben. Svor högt under vattnet, och rätade ut kursen, nu höll jag hela vägen och byggde sakta men säkert upp lucka.
    Gjorde en fin T1 och kom effektivit iväg på den någon rullande banan. Tre varv med vändpunkt skulle avverkas och jag höll igen i början. Stolt över det, brukar alltid vara åt skogen för het i början, men nu kontrollerade jag första två varven och gled sakta ifrån stora hotet, Lars Mattsson från Stöcke TS Järnet. Mycket kompetent löpare. Ut på sista varvet gasade jag lite, och blev positivt överraskad av hur bra det svarade.
    Efter T2, som var snabb, tävlingsledningen hann inte klocka den ordentligt och diskuterade om det går att fuska sig igenom en växling, hade jag cirka 4min på Mattsson. På grund av den där höften visste jag inte alls hur det skulle gå att springa, men det bar iväg bra. Kände mig otäckt bra första varvet och tappade inte mer än ca 20s på bakomvarande. Efter 5km började jag tyvärr succesivt tappa, men lyckades hålla undan och slog av lite lätt på tempot när jag räknat ut att det borde hålla. Och för en gångs skull räknade jag rätt, sprang imål som segrare på 2.03.26, nytt banrekord.

Jag får tacka arrangörerna för en mycket fin och trevlig tävling på vackra Alnö. Den här typen av tävling känns som gräsrötterna i svensk triathlon. Nu har vi en häftigt cup inne i städerna, men det är med dessa tävlingar vi når ut till massan, och massan i Sverige är sprängfylld av blivande triathleter. Fortsätt så ART!

Här är resultaten topp 5;

1 28 Lundgren Frydenlund Jeff Södertälje Simsällskap Triathlon 02:03:26
    2 1 Mattsson Lars Stöcke TS Järnet 02:05:45
    3 35 Rainsson Stefan Väsby SS Triathlon 02:08:34
    4 47 Karhapää Ilpo Gävle Triathlon Klubb 02:09:26
    5 3 Edlund Mikael Alnö Race Team 02:11:12
    //Slimjim

Inga kommentarer

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Resultat och ART RR menar jag förståss!

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Resultaten (sluttiderna) har legat på första sidan sedan igår kväll. RR från ART hoppas jag kommer.
    / Jonas

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Grattis ART:are! /peder

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Säsongspremiären avklarad!
    Hemmaplan och ett strålande väder, vad mer kan begära när det var dags för årets triathlonpremiär? Jag hade inga direkta förväntningar på dagens tävling utan ville bara köra på och få en bra genomkörare. Hoppade som vanligt i plurret ca 10min innan start för att vänja mig med vattnet som faktiskt var betydligt varmare än förväntat. Plaskade omkring lite och körde några kortare repor innan det var dags för start. Jag kom iväg rätt bra och det var inte speciellt trångt i starten men ändå lite ovant med simmare runt omkring. Fick ganska snabbt fritt vatten och försökte hitta en bra rytm. Efter rundningen av första bojen började jag känna lite andnöd, en väldigt obehglig känsla som troligtvis berodde på ett för högt öppningstempo. Jag fick försöka slå av på takten lite och vid vändningen kändes det ok igen. Trummade vidare och på andra varvet blev jag omsimmad av ett par simmare, försökte följa fötterna men tappade ganska snabbt bort dem (note to self: måste bli bättre på att följa fötter). Kom upp ur vattnet, tittade på klockan och kunde glädjande konstatera att simningen tagit dryga 22min vilket för min del är väldigt positivt.

En helt ok T1 och kom relativt snabbt ut på cyklingen. Fipplade på med cykelskorna en stund innan jag kunde börja försöka hitta en bra rytm. Kom snabbt ikapp ett par andra cyklister och valde direkt att gå förbi, konstaterade att dom hängde på men valde att koncentrera mig på mitt eget tempo. Mötte ledaren relativt tidigt och insåg att han måste ha gjort en väldigt bra simning. Vid första varvningen så insåg jag att jag tagit en hel del på Tommie och att jag drygade ut avståndet till Micke och Henke som normalt brukar ta in på mig på cyklingen. Den trenden höll i sig och på andra varvet och in på tredje valde jag att slå av lite på slutet inför löpningenoch kunde gå in till växlingen som trea.

T2 var inget att vara stolt över, en av löparskorna trilskades och det tog en hel del tid att få ordning på. Ut på löpningen blev jag snabbt omsprungen av två löpare som måste legat precis bakom mig på cyklingen. Då jag visste att jag inte riktigt prioriterat löpträningen i år så koncentrerade jag mig på att göra mitt eget lopp och försökte hitta ett tempo som kändes bra. Insåg ganska snabbt att Tommie på lätta fötter snabbt tog in en hel del och att löparfantomerna Micke och Henke gjorde likadant och fick diskutera lite med han på axeln som hela tiden ger negativa kommentarer. På slutet av andra varvet passerade Tommie och jag släppte direkt lucka och tänkte att nu är det kört (även han på axeln). Försökte höja frekvensen enligt löparcoach Mickes råd och märkte att avståndet höll sig inom ca 20 meter. Micke passerade och där insåg jag att det var ett helt annat tempo och löpning än vad jag själv producerade för tillfället :). Lämnade han på axeln vid sista vändningen när jag insåg att jag fortfarande hade Tommie inom räckhåll. I slutet i det lite småknixiga partiet innan sista gräsmattan var jag endast ett par meter bakom. Jag valde att vänta till asfalten innan jag valde att sätta in en spurt, fick en liten lucka som jag sen kunde hålla in i mål för en sjätte plats.

Skönt att ha tävlingspremiären avklarad och summerar dagen med att vara väldigt nöjd med simning och cyklingen. Kan tyvärr inte förvänta mig så mycket mer av löpningen och efter VR så får det bli mer prioriterat. Totalt ca 5 minuter snabbare än ifjol.

Vill som övriga tacka tävlingsledare Jonas med stab för ett underbart arrangemang och vi kan nog förvänta oss att det ger ringar på vattnet och att det därigenom kommer ännu fler nästa år.

//TomasE

Nu har jag lagt upp bilderna på Picasa, det blev ett axplock på ca 125 bilder. Ni är välkomna att använda bilder om ni vill men skriv gärna vem som är fotograf 🙂

Bra jobbat allihop!

/Bella

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Kanon! Fina bilder Bella.
    /JB

Tack Jonas!

/Bella

ProfilbildJonas Rydlund
    Deltagare

Vill tacka tävlingsledning,funktionärer och alla tävlande för en riktigt rolig tävling. Bra arrangerat med finväder också 🙂

Min första triathlon på denna distans och med lite orutin i växlingar samt att jag la mig på en ganska behaglig ansträngningsnivå så kunde nog tiden putsats några sekunder. Men det ledde också till att jag faktiskt kunde njuta från start till mål. I´ll be back 2014!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.