Då är det äntligen dags! C…

Alnö Race Team Forum Facebook-grupper Alnö Race Team Då är det äntligen dags! C…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Per Olof Sjödin
    Deltagare

Då är det äntligen dags!
    Cykla Haute Route Alps, 800km och ca 21000hm på sju dagar (start 28/8) i Alperna med ca 500 andra från typ 50 länder. Resan som började i mitt huvud för två år sedan efter att några ART-profiler cyklat, har sedan 11 mån varit ett verkligt mål och är nu på inne upploppet. But the best is yet to come! 😁
    Efter att ha vankat runt hemma sista veckan, rastlös och med lätt hypokondri, är resan ner till Nice påbörjad och fokuseringen börjar infinna sig på riktigt. Det senaste årets träning har väl inte varit i närmelsevis fanatisk, men närmare 300 träningstimmar sedan oktober (och jag vet inte hur mycket övrig cykelfokustid…) har familjen fått stå ut med.
    Vinterns trainersessioner blev av tack vare pushning av coachGraeame Stonee och delmålet Vätternrundan sub8 verklighet med pannben och ett gäng tuffa hjälpryttare 😉
    Naturligtvis är Alnö Race Teams träningar och sammanhållning en fantastisk pusselbit i att få mängd och kvalitet på träningen.

Även om vägen hit är en stor del är som sagt det bästa kvar så nu är det bara att inbilla sig att man är stark och uthållig (lätt och snabb är jag ju inte…) och se till att njuta av upplevelsen.

Då jag inte är vän med hela ART på FB så tänkte jag även försöka lägga upp någon slags daglig RR här för den som är intresserad/nyfiken. http://www.hauteroute.org rapporterar dagligen resultat och bilder, mitt startnr är 2100. Bilder kommer även att finnas på instagram @pozaro.

https://youtu.be/K8RC-KyR5ss

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Kim Wester (ej medlem?)

Jämnt och fint startnummer måste jag säga! Ska bli kul att följa!

Sebastian Falk
    Deltagare

Lycka till och njut av utsikten! 👍👊

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 1. Haute Route Alps

Per Olof Sjödin
    Deltagare
    Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 2. Imorgon är en annan dag…

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 3. Col d’Izoard och Galibier står på schemat, 118km/3000hm. Prognos 10gr dimma regn och åska.

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 4. Bergstempo 18km/1200hm Valloire-Galibier. Regn utlovas men det känns inte som hela världen då nedfarten kan göras i eget tempo.

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 5. 140km och 4200hm Valloire – Courchevel, vi passerar Telegraph, col du Chassy, Col de la Madeleine (2000möh) och sedan upp till Courchevel (1850möh).

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 6(!). 134km och 3400hm. Courchevel – Megéve. Inga klättringar som jag känner till sådär men Col du Tra (1308möh) och Cormet de Roseland (1968möh) samt Col de Saisies (1650möh) ska vi över.

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Dag 7, grand finale! 146km och 2500hm. Megéve – Geneve. Col du Colombiére är väl den mest kända klättringen imorgon.

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Kim Wester (ej medlem?)

Vilken jäkla resa alltså! #imponerad #avundsjuk

Roger Hugosson
    Deltagare

En väldigt fin vecka P-O! Hade väldigt gärna varit med dig. Att sno ihop en såndär upplevelse är ju inte helt enkelt. Sen ska man ju ha tur med vädret också! Lycka till på “the final stage” and be careful in the decents!

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Kort sammanfattning.
    Totalt ca 81 mil och 20500hm på årets Haute Route Alps (+ca 35km till/från hotell mm). Typ 21 liter sportdryck, 35 gel och 21 bars…
    Slutade 218/ca 400 i herrklass och 92/170 som fullföljde i H40-49. Första målet vara att klara det, min egna förhoppning om det skulle gå riktigt bra var 250/500 anmälda. Jag är riktigt nöjd med att genomfört hela loppet och samtidigt njutit av omgivningar och sällskap men ändå placerat mig hyggligt.

Sju dagar med helt otroligt väder (även om jag klagar över för fint väder också ;-)). 10 minuter regn hade vi en kväll då vi åt middag…

Jag har åkt helt själv på den här resan och det ser jag inte som en nackdel. Jag har träffat nya människor hela tiden, från Bertil på Arlanda på vägen ner, till Jason och Enya (cyklade tillsammans för 5e året) som jag cyklade med mot Bonette, Peter Sedin från Södermalm (som haft stuga i Vivsta/Marmen), nu boende på Nya Zeeland som snackade mig uppför halva Madeleine. John och Robert från Australien som envisades med att kalla mig “Bill”. Alla finländare som man på ett naturligt vis direkt får någon slags “hatkärlek” till, man umgås, har trevlig men är bittra konkurrenter :-). För att inte nämna Svein, min rumskamrat för veckan. Fd 48-årig längdåkare från Stavanger som hela veckan höll sig top 50 (ska cykla HR Rookies nästa år, USA). Det första han fick göra var att låna ut ett av sina (tre!) pulsband till mig då jag måste tappat mitt hemma i all ompackning.

Packning, ja vad ska man säga… av det riktigt onödiga var väl t.ex ombyte till varje dag för de lugna eftermiddagarna jag hade inbillat mig. Man tror man har gott om tid hela tiden men det går i ett. Frukosten mellan 5-6-tiden, sedan start 7-8-tiden, cykling i 5-7,5tim och sedan dusch, mat, massage samt tid för att var lite dumseg och så var klockan 17. Dags för att inkvartera sig, ordna med cykeln, tvätta kläder och leta sig till den dagliga briefingen och sedan middagsrestaurang. Vid 21 lägger man fram nästa dags kläder och så är det lite surf och godnatt.

Utöver hur otroligt fint och utmanande det är att cykla i Alperna så kan man väl som svensk ganska väl föreställa sig arrangemanget tror jag. Ganska väl uppstyrt som t.ex Vasaloppet/Vätternrundan. Skyltning, information, en app som navigerar till dett hotell, start osv, allt för att man ska klara sig även dum i huvudet som man blir. Mavic support vid start och mål samt 2-3 bilar som körde genom fältet. “Saftey”-MC måste det ha varit hundratals av, de såg till att vi höll oss till trafikregler, kunde eskortera utför för att plocka undan bilar, stog och solade på lämpliga ställen, men de fanns överallt och det kändes bra utifall att något skulle hända. Och om något hände (vilket jag lyckligtvis inte såg något av så många gånger) så fanns det ambulanser och läkare i bil/på mc som också rörde sig genom fältet. Lanterne rouge (“kvastgubben”) var ju en trevlig prick som skulle hjälpa folk att klara cutoff-time (“repet”), lyckligtvis höll jag mig en bit före honom i slutet av etapperna.

Cykeln var tipptopp när jag åkte ner och hållit kanon i 77 mil utan någon service alls (förutom att torka bort sportdryck), så med all rätt att klaga började den slänga växlarna upp och ner den sista biten.
    Har lämnat en del watt-uppgifter men de säger kanske inget utan FTP, ca 280W eller ca 3,5w/kg… dvs jag har tagit det ganska lugnt ändå om man jämför med hemmavid.

Vad mer?… Jag har naturligtvis fått en massa nya erfarenheter, både om cykling och livet däromkring. Framförallt är jag otroligt tacksam för att jag fått alla de förutsättningar som krävs för att lyckas komma iväg och genomföra det här loppet, från att familjen bjuder på all tid som går åt, till träningssällskap på alla möjliga sätt och att kroppen hållit utan nämnvärt gnäll.

Kommer jag att göra det igen?… Det vet man aldrig 😉 Det kanske inte känns just nu och det finns många andra roliga utmaningar att ta sig an. 🙂

Låter helt underbart 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.