Fråga: Nån som vet varför A…

Alnö Race Team Forum Facebook-grupper Alnö Race Team Fråga: Nån som vet varför A…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Håkan Nilsson
    Deltagare

Fråga: Nån som vet varför Alnö Race Team har två parallella sidor på Facebook? Förvirrande!

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Kim Wester (ej medlem?)

Ena är gruppen ART den andra är sidan ART

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Kim Wester (ej medlem?)

Sida = typ som en fanpage/hemsida/kontaktannons 😁

Grupp = ett sätt för oss att ha kontakt med varandra

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Camilla Söderholm (ej medlem?)

Någon som vet varför Alnö race team envisas med att köra i bredd och utgöra en fara för andra människor och djur?!

Annette Malmgren
    Deltagare

Camilla Söderholm jag såg tråden och kände mig manad att skriva lite eftersom jag är ryttare sen barnsben och idag även cyklist och bilist. Jag har tänkt mkt på det här med trafikregler och allmän vett och etikett på vägarna sen jag började med cykling i våras.
    Varit inne och läst på Trafikverket om just regler för olika fordon och bara för ngn månad sen svenska ridsportförbundets “hästar i trafiken”. I denna står bland annat (som bekräftar min egen syn) “Många bilister har dålig kunskap om hästens beteende och förstår inte hur mycket hänsyn de måste visa för att ni båda ska vara säkra i trafiken.” Skulle kunna lägga till cyklister osv här. Vad jag försöker få fram är att du och jag Camilla kan inte förvänta oss att alla människor ska veta hur hästar kan reagera när många har väldigt liten erfarenhet (om ens någon) med hästar.

Jag försöker iaf ha den inställningen, att de som beter sig farligt i trafiken (mot hästekipage, cyklister, fotgängare etc) oftast gör det av okunskap mer än att bara jävlas (de finns också och jag möter de oftare på cykel än på häst, men tack och lov är de rätt sällsynta).

Vi kan informera och upplysa varandra, som att du tex skriver här så vi kan lära oss hur vi ska kunna samsas på vägarna. För de får ju faktiskt nyttjas av oss alla! Bilister, cyklister, ryttare mm.

Även fast mina klungor varit duktiga på att sänka hastigheten och visa hänsyn så tar jag till mig av det du skriver och ska upplysa mina kommande cykelklungor om hur hästar kan reagera.

Du får gärna tipsa dina ryttarkompisar om att man kan göra handtecken till dem man möter att sänka farten. Jag gjorde det hela sommaren till bilister som kom i hög fart när jag var ute och red och 99% sänkte hastigheten direkt och visade enorm hänsyn. Höjde även handen som en varning när min häst var spänd och på tårna (de har ju som bekant olika dagar). Även om de i bilen inte vet vad som händer så gör min signal att de uppmärksammar mig (dämpar hastigheten) och jag kan fokusera på min häst. Jag gör detta hellre 10ggr i onödan än en gång för lite.

Hoppas vi möts säkert på vägarna framöver! 🚴🏼🏇😊

Agneta Bergqvist
    Deltagare

Bra skrivet Annette Malmgren! Jag har oxå varit ryttare och är cyklist och bilist. Vi måste vara rädda om varandra i trafiken. På cykeln och som ryttare är man väldigt oskyddad.

Per Fläckman
    Deltagare

En fundering: att bilisten blir skadeskyldig om en häst och bil hamnar i en situation där skada uppstår, oavsett vem som orsakar situationen, är en gammal lag som kanske inte alla bilister vet om. Men vad händer i samma situation mellan cykel och häst? Cykeln har ju ingen trafikförsäkring.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.