Fråga till kunniga cykelmekar…

Alnö Race Team Forum Facebook-grupper Alnö Race Team Fråga till kunniga cykelmekar…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Roger Hugosson
    Deltagare

Fråga till kunniga cykelmekar!
    Har köpt en 10-delad Shimano-kassett som ska monteras på ett hjul med body för 10/11-delad kassett. Med kassetten följde en bricka som jag uppfattar det ska kompensera för skillnaden mellan en 10- och 11-delad kassett. När jag monterar brickan så går det ändå inte att dra åt spärr-ringen så att kransarna i kassetten sitter fast. Är det något fel eller behöver jag köpa en bricka till? Någon kunning ART:are som har erfarenhet och kan vägleda mig?
    /Hugge

Har för mig att distansen följde med hjulet, inte kassetten de gånger jag köpt nytt.

Roger Hugosson
    Deltagare

Ingen distans följde med hjulet. En väldigt tunn bricka med kassetten.

Tomas Edström
    Deltagare

Brickan du fick med kassetten är för 10-delat, om du ska montera 10-delat på body för 11-delat krävs en annan bricka

Den ska vara 1,5 – 2 mm tjock (uppskattningsvis).

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Peder Lindström (ej medlem?)

Jag har för mig att den där tunna ringen som följde med kassetten bara är ett tunt skydd för de hjul/nav då bodyn är fräst på så vis att den är sakta avfasad mot ekersidan, då behövs den där ringen för att hindra att kassetten glider för långt in mot ekrarna.
    Men då du ska kompensera skiftet 10-11-delat, så behöver du en tjockare distansring. Sista jag höll på med det så var ringen cirka 2-3mm om jag minns rätt.
    Ta en distansring från en vanlig gammal uttjänt kassett, en sån ring som ligger mellan de raka dreven (beror på vilka gamla kassetter du har liggande) och prova med.
    Var noga med att alla drev sitter fast ordentligt efteråt, samt att du inte lägger emellan för mycket, så du inte kan gänga på muttern.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.