Inför Vasaloppet 2011

Alnö Race Team Forum Skidåkning Inför Vasaloppet 2011

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Det är onsdag och söndagen närmar sig med stormsteg. Anlände till Mora redan i lördags och kan från Mora och Vasaloppsspåret rapportera om helt makalöst bra förhållanden. Det är kallt på nätterna och några minusgrader på dagarna, kanonfina och mycket hårda spår. Så här långt har det varit mycket lättvallat med grundvax och olika kombinationer av VR uppe på.

Rapporterna kring återstående dagar är något varmare och sen lite kallare mot söndag. Stämmer detta kommer det att bli ännu bättre och mycket hållbara spår.

Om det är någon som har problem med boende eller annat strul är det bara att höra av sig. Som f d morabo är det mesta lösbart på plats.

Ser fram emot en löpande diskussion här på forumet inför loppet, till att börja med vilka är alla som ska åka?

Välkomna till Mora och Vasaloppet 2011!

// Tomas

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Bra att du är på plats och håller lite koll på väder och vallaläget Tomas.
    Det här med valla är ju rejält på tapeten just nu så alla tips och trixs som vi kan dela med oss till varandra kanske gör att alla ART:are susar fram i spåren på söndag 🙂

Själv åker jag ner till Mora på fredag morgon för att fixa namnbyte, seedning och reka lite vallatips. Jag kommer att bo i Sälen och på lördag FM planerar jag att testa skidor i Mångsbodarna.

//TomasE

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Lycka till Alla ART:are på söndag. Ska bli kul o följa er framfart i spåren. Kör hårt.

/ Kent

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

På plats i Sälen.
    Dåligt med vallasnack här på sidan 😉 Måste dra igång lite försnack.

Vädret just nu betydligt mildare än man trodde, prognosen säger att det blir lite kallare imorgon och på söndag. Det skapar i allafall lite bryderier.

Fäste så vill Swix ha grundwax sen hård burk i botten och bygga upp med mjukare, känns lite bakvänt kan jag tycka. Ski-Go vill ha klister i botten och därefter mjuk burk och sist hård burk. Olika teorier men frågan är vad som fungerar bäst? VR vallorna fungerar alltid bra i gammal snö och jag har på senare tid haft god erfarenhet av Ski-go Röd HF i fören runt noll, hmmm!

Kommer att prova lite imorgon för att se vad som går bäst.

Glid så ska jag prova en nyhet imorgon, kan bli en joker tror jag, Swix Marathon. Spännande och se om den är så bra som rykten säger. Annars blir det nog Swix HF 6.

//TomasE

ProfilbildTomas Karlsson
    Deltagare

Mitt tips! Swix HF6 i botten sen blanda FC7 och FC10 50/50
    Fäste Vauthi superbase ibotten sen VR45/VR50/VR45

Hälsn/TomasK

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Tror att du har ett bra tips där, TomasK.
    Var faktiskt inne på FC7 och FC10 kunde vara ett hett tips, men då jag saknade både FC7 och FC10 i vallalådan så blev jag lite snål och tänker därför lägga Ski-Go C44/7 istället.
    Fäste kommer jag nog att lägga Toko basewax i botten och i övrigt enligt ditt tips, ska även valla upp ett par med Toko Basewax, Ski-Go +1–3 och Ski-Go HF Blå -1–20 och testa imorgon.

//TomasE

Keymaster

Testar om en timme i Hökberg, dock inte riktigt i samma förhållande som imorgon.

LF4 + HF7 som glid

VG35 sedan VR40 och VR45 i olika lager

Återkommer med rapport. Allt talar dock för kallföre hela vägen imorgon och spåren kommer dras om inatt.

// Tomas

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Har nu varit i Mångsbodarna och testat lite skidor. Ett par minus och varierande förhållanden, gamla spår som bitvis var isiga och bitvis lite lösare.

Par 1 Årets RCS
    Glid: Swix marathon
    Fäste: Toko Basewax, 3 lager Ski-Go +1/-3, 2 lager Swix VR 45

Par 2 RCS från 2004
    Glid: Swix HF6
    Fäste: Toko Basewax, 3 lager Ski-Go +1/-3, 2 lager Ski-Go HF Blå-1/-20

Glidmässigt så gick HF6 helt klart bäst och fästet så kändes VR 45 lite bättre.

Kommer att valla om mina nya RCS med HF6 och toppa med Ski-Go C44/7 pulver.
    Fäste får bli någon kombination med VR, VR50/VR45 eller VR45/VR40 (dagens tips från Swix).
    Sen håller vi tummarna 🙂

//TomasE

Keymaster

Ändrade min testplan då jag såg spåren i Hökberg. Vi åkte istället till Eldris där de drog nytt i natt, vad jag förstår är det endast Eldris – Mora som har dagens spår.
    Är helnöjd med fästet beskrivet ovan. Glidet tror jag är helt OK men man blir alltid lite brydd då de gamla skidorna med enklare prep glider en m längre … De är dock lite hårdare så jag nöjer mig med den förklaringen.
    Avseende fästet har jag alltså till 100% gått på Swix rek för morgondagen och det tror jag blir mycket bra. Swix som ny huvudsponsor i Vasaloppet har haft massor av folk ute och testat varje dag under vasaloppsveckan så vi hoppas de träffat rätt även till imorgon.

Lyck till alla som kör!

// Tomas

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Kör hårt nu. Lycka till i fädrens spår=)
    Räknar med att se er på tv:n och få rapport här på hemsidan snart.

//Jonas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.