Ironman

Alnö Race Team Forum Triathlon Ironman

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Hej
    Tack för alla rapporter i Kalmar. Kanske kan länken nedan ytterligare inspirera så som dessa RR. Då kanske nästa säsong kan bjuda på ännu fler;)

För övrigt är här listan över de svenskar som nu klarat att kvala till Hawaii!
    VM på Hawaii går den 12 oktober. Förutom Eva som tävlar i proffsklassen är också följande svenskar klara att tävla i respektive åldersklass (med reservation för att alla platser från Ironman Copenhagen inte är med):

?Ann-Charlotte Mengel
    ?Anna Melinder
    ?Annika Åström
    ?Bibben Nordblom
    ?Calle Brümmer
    ?Emelie Danielsson
    ?Fredrik Haglund
    ?Fredrik Svanberg
    ?Henrik Törn
    ?Johan Kärner
    ?Johan Nyberg
    ?Jona Dahlqvist
    ?Kathrin Mörtel
    ?Kristian Hallsten
    ?Magnus Magnoy
    ?Marcus Hultgren
    ?Martin Flinta
    ?Mikael Nelker
    ?Morgan Pätsi
    ?Olle Nyman
    ?Peter Agelii
    ?Petter Sandelin
    ?Roger Berggren
    ?Sten Orsvärn
    ?Tomas Edström :B:

Se dokumentären från förra årets tävling :

http://www.youtube.com/watch?v=XnU0d7OEs8U

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Då har Bella och jag anlänt till Kona, Hawaii. Vädret är trots lite dis varmt och ca 25 grader. Man kan lugnt säga att vi har hamnat mitt i ett triathlon-mecka, det vimlar redan nu med triathleter efter vägarna. Vi hann med ett kort löppass efter löpbanan igår och första intrycket är att den är rätt kuperad. Idag tog jag en sväng på cykeln efter cykelbanan och även den är rätt kuperad med långa slakmotor där man får jobba för att hålla upp farten. Vinden var rejält stark och den kommer att bidra till att göra cyklingen till en stor utmaning. Trots den starka vinden så var cyklingen helt underbar och jag hoppas på lite dis även på tävlingsdagen.

//TomasE

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Härligt Tomas. Ladda ordentligt och lycka till på racet. Kul att få lite rapporter från er.

// Kent

Lycka till Tomas och spar inte på krutet.
    //Stoffe

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Kanonväder idag, så vi startade dagen med att gå ner till starten för att testa simbanan. Redan kl 7.30 var det rätt många som var ute och simmade – vilken simning sen : -) Det är som att simma i ett akvarium (lite större bara…). Blått, fint och klart vatten gör sikten kanon. Fiskar i alla möjliga färger gör det lite svårt att koncentrera sig på simningen. En del vågor och som jag uppfattade det lite strömt på vägen ut men lite lättare på vägen hem. Temperaturen i vattnet är väldigt behaglig och det är skönt utan våtdräkt. Vi simmade halva banan idag och jag har tänkt köra hela varvet på söndag alt måndag.

//TomasE

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Aloha!
    Dagarna rullar på här nere och man börjar så smått vänja sig med värmen. Vädret är stabilt och ungefär lika varje dag, klart på fm och varmt, lite dis på em och varmt sen ibland en skur på kvällen och varmt. Några träningspass har det också hunnits med, simmar oftast en liten sväng på morgonen och har sen växlat lite mellan cykel och löppass på em. Passen är nu rätt korta men det räcker för att man ska svettas kopiöst. Idag har det varit inregistrering och “Parade of nations”, det var kul att träffa alla andra svenskar som ska tävla. Jag har även rekat banan en del, både cyklingen och löpningen är betydligt mer kuperad än jag hade förväntat mig. Det är aldrig platt utan det går alltid uppför eller utför, några lite rejälare stigningar finns det också men oftast långa slakmotor. Vinden på cyklingen är som att cykla med en varmluftspistol framför ansiktet så det vill till att man fyller på med vätska. Djurlivet är spektakulärt med mängder av färgglada fiskar och igår var det en säl vid starten och i förrgår en sköldpadda. I lördags åkte vi med på en guidad tur och fick simma med delfiner, en väldigt häftig upplevelse som gav stort intryck.

//TomasE

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Nära på tolv timmar till start och nu är cykel och ombyten incheckade på transition-området. Incheckningen gick galant och var väldigt välorganiserad. En person kontrollerade att cykel var ok och därefter en personlig assistent som visade mig till cykelns plats och sen vidare till var T1 påsen skulle hänga och sen vidare med T2 påsen.

Som vanligt är man lite nojjig över att man gjort rätt val och har alla grejor på rätt ställe och jag hoppas att det nu är så 🙂 Simningen är lättast då det mest handlar om att välja glasögon. Våtdräkt får man inte ha och det skulle nog vara jobbigt i det här varma vattnet. Nu simmar de flesta i en swimskin som är som en tridräkt i textil, lite lika det som simmarna kallar för haj- dräkt. Min är av märket Sailfish och som jag upplever det betydligt snabbare än att bara simma i badbrallor, hoppas även att den även håller hajarna borta. På cykeln så är hjulvalet Zipp 808 (80 profil) fram och bak vilket verkar vara lite av ett standardval, en del har valt en lägre profil fram pga risken för starka sidvindar. Disc-hjul får man inte ha pga av vindarna. Dom flesta kör med tempohjälm men själv valde jag att lämna den hemma då jag tror att värmen skulle bli olidlig i den. Igår var det 38 grader mitt på dan så värmen kan bli svår att tas med ändå. Jag har två 750 vattenflaskor på cykeln, en i tempobågen och en bakom sadeln. Vätskekontrollerna är rätt täta och jag räknar ett det ska räcka även om dom flesta har tre med sig. På löpningen så blir ett par Asics Hyperspeed på fötterna, samma val som vid mina två senaste IM. Inhandlade dock ett par nya för några veckor sedan. Jag kommer att springa med keps i stället för skärm som jag brukar ha. Bara för att skydda mig lite mer från solen och för att ha möjligheten att stoppa lite is i den vid vätskekontrollerna. Både under cykling och löpning gömmer jag mig bakom ett par Oakley Radar. Det här blev ju värsta reklam inlägget men tänkte att det finns någon tri-nörd likt mig som tycker det kan vara intressant 🙂

Det är imponerande arrangemang med totalt 5000 frivilliga funktionärer. På cyklingen är det en vätskekontroll varje mil och på löpbanan varje 1,6km. Sex mobila mekanikerbilar finns ute på banan men jag hoppas jag kan hålla mig borta ifrån dom.

Nu blir det till att försöka sova lite för klockan ringer kl 4.00 imorgon 🙂

//TomasE

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Då var man i mål efter en lång och slitsam dag. Återkommer lite senare med en mer komplett racereport. Kort man säga att simningen gick ungefär enligt plan, på cyklingen så var dom avslutande 8 milen i rak motvind tuffa och på löpningen fick jag slita från start till mål.

Känns trots allt rätt bra att vara en Ironman Kona World Championship Finisher 🙂

//TomasE

ProfilbildHåkan Nilsson
    Deltagare

Grattis Tomas!
    Härlig prestation under svåra förhållanden! Inte direkt som i Kalmar om jag förstått saken rätt… 😉
    Det har varit ett sant nöje ett få följa din förberedelser! Ser fram emot mer utförligare RR senare! Njut nu av denna fina stund, du historiske ART-triatlet!

ProfilbildJohan Backlund
    Deltagare

Härligt Tomas och grattis till ett fint race, antar att det finns fler artare som är beredda att göra vad som krävs för att uppleva det du precis har gjort.

En annan som blev finisher var Lars Mattsson från Umeå som vann art tri challange 2012, hans berättelse finner ni via länken nedan
    http://blogg.vk.se/hawaii/2013/10/13/forbannelsen-bruten/

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.