Kollektiv körning efterlyses!…

Alnö Race Team Forum Facebook-grupper Alnö Race Team Kollektiv körning efterlyses!…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Roger Hugosson
    Deltagare

Kollektiv körning efterlyses!

Igår blev man frånåkt i röd grupp igen. Ett byte, en stark åkare kom fram och drog upp tempot en aning, det blev en lucka, hade inte ork att täppa till och så försvann gruppen i fjärran. Någon vände sig om och konstaterade att vi var några som släppte. Jag klagar inte men jag konstaterar att det ofta är så.

Annat var det i måndags. Vi var några som satte ett gemensamt mål, 36 km/h i snitt. Farten anpassades till gruppen och de starka gjorde längre förningar. Fin jämn körning och jag känner att jag växer som cyklist. Vi gick runt på 36,6 km/h i snitt, alla var glada och de starka fick ta ut sig extra i sista backen.

Jag efterlyser mer sådan körning som ju faktiskt också är syftet med våra gruppkörningar. Jag tror detta speciellt är ett problem i den röda gruppen. Konstaterar att rött numera ligger kring 62 minuter på MK. Detta motsvarar ca 39 km/h i snitt vilket är klart över vad som satts som mål för röd grupp (34,3-36,9 km/h). Med detta vill jag dock inte säga att dessa åkare ska köra saktare.

Det kanske är andra som också tycker som jag? I så fall tycker jag att vi försöker organisera mer kollektiv körning med gemensam målsättning när vi kör tillsammans i blå/rött. Att bli ifrånåkt behöver man inte skämmas för “bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge” brukar jag säga men problemet är att jag börjar bli kort med strängar nu……

/Hugge

Agnetha Grelsson
    Deltagare

Är inte röd, snarare grön, men sånt gör att man inte vågar sig på att komma och köra i grupp, men det ser ju så himla kul ut 😊

Roger Hugosson
    Deltagare

Agneta, det här sköts mycket bra i den gröna gruppen (uppfattar jag det som iaf). Du ska definitivt våga komma och åka med oss tycker jag!

Roger Hugosson
    Deltagare

För det är jättekul!

Peder Olsson
    Keymaster

Det där är inget kul Roger. Händer tyvärr ibland och det är några grejor vi kan göra för att minimera tillfällena. Lite mer rörlighet mellan grupperna kan nog vara bra, det kan kännas som ett tufft steg att byta grupp men prova! Man växer som cyklist när man kör med starkare åkare, se på Heinz som kör så det ryker i svart i år. Några grejer att tänka på inför både MK och TK är: 1 Gruppindelning, ser gruppen heterogen ut? dela direkt? dela efter Granbacken? 2. Prata i gruppen om dagens “taktik” innan start och på vilket sätt gruppen ska köra. 1-2 led? Hårt i backar? Hur göra när nån inte orkar? 3. Vid ett-led. Den som ligger på första rulle och har vilat länge i lä, dra inte på första 20 sek, vänta till alla är på rulle och dra på ordentligt sista 20-30 sek istället. 4. Den som ligger först och börjar bli trött, ta korta förningar. Man måste ha lite krut i benen för att orka tempoväxla för att komma in på rulle på sista hjul också. 5. Är man trött, ta en förning på 5 sekunder och gå bak. 6. Är man riktigt trött, lägg dig sist i svans men glöm inte kommunicera detta till gruppen, PRATA (=ropa) till den framför att den är sist så den kan säga till den fallande cyklisten vems hjul som gäller.

Marcus Matteby
    Deltagare

Bra att du tar upp detta Roger! Jag håller med dig, vi behöver påminnas om vad som gäller för våra fartgrupper.

En tydlig och mycket bra beskrivning finns på vår hemsida: https://alnoraceteam.se/fartgrupper/

Peder Olsson
    Keymaster

Igår körde vi i svart på 41,7 km/h. Fick vi inte det? 😉

Roger Hugosson
    Deltagare

Jag tycker inte att vi ska se detta som ett stort problem. Men genom att lyfta frågan hoppas jag att vi ska kunna få ihop de cyklister som vill köra mer kollektivt. För det tror jag att många egentligen vill.

Tomas Karlsson
    Keymaster

Kommunikation innan start är nyckeln. Ibland kör man så tävlingslikt som möjligt och ibland är målet att hålla ett högt gemensamt snitt, båda ger bra pass. Sedan är det som Olsson skriver otroligt viktigt att folk vågar ta ett kliv uppåt. Genom att just spänna denna båge och bli avhängd ibland blir man bättre och det tror jag alla vill (även om inte alla uttalar det). Vi ska ju heller inte vara låsta i färger och snitt, det är en rek. Varför inte lägga in en vinröd, en kolsvart, en gul, platina eller whatever när så behövs. Som sagt kommunikation … Det blir vad vi alla gör det till.

Tina Stenholm
    Deltagare

Instämmer till fullo av Roger Hugosson inlägg!! Jag var en av de som cyklade i den gruppen i måndags. Måste bara säga att det var den absolut roligaste gemensamma träningen jag någonsin varit på med ART! Team körning när den är som bäst! Tack till Er som var med! Jag vill absolut spänna bågen och bli bättre och snabbare cyklist, men mitt mål när jag åker till MK är det för att få köra med andra, inte för att bli avhängd o cykla solo mestadels. Därför instämmer jag med att kommunikationen om målet med passet, innan man börjar cykla är jätte bra.

Jag råkade tappa röda klungan innan jag ens hann börja i torsdags… 🙈 började i ingenmansland några kilometer tills blåa gruppen kom ikapp mig. Vart en liten miss att fippla med telefonen/strava och hitta gps 🙈

Kent Eriksson
    Deltagare

Kommunikation innan start av träningen är ett måste för att det ska bli bra för så många som möjligt. Det är ju en anledning till att vi har samling en kvart innan start. Efterlyser fler som kliver fram vid samlingarna så vi har möjlighet att dela upp oss i respektive grupper och prata i hop oss om hur vi ska göra.

När jag senast cyklade för tre år sedan så var en liknande diskussion uppe i ART: s forum om jag inte missminner mig. Redan då gick MK röd på tider kring 1.02- 1.05. Jag har inte deltagit många gånger i år efter att jag börjat cykla mer igen, men jag upplever ändå skillnad mellan MK och TK. Under MK så verkar grupperna delas upp fler gånger, exempelvis mörkröd, ljusröd, blå, ljusblå etc. Vid de två senaste TK har det inte kommunicerats något innan start och grupperna har varit större: svart, röd respektive sammanslagning av blå/grön. Min högst subjektiva uppfattning om hur senaste TK var, den som Roger skriver om, är att det inledningsvis var ojämnt och lite ryckigt. Ibland ökade farten av den som låg i tät och ibland minskade farten rejält. Det kan väcka frustration åt båda håll som leder till att det blir mer ryckigt. Det känns som att kommunikation innan start blir än mer viktigt när gruppen är större och mer ojämn. Jag kan se två sidor, man åker till MK eller TK för att i högsta möjliga mån få köra gemensam klungåkning och peppas i grupp samtidigt som många vill få ett fartpass i benen och köra relativt hårt. Det kan då vara bra att man pratar igenom upplägg innan start precis som många skrivit om innan. Är gruppen större och mer ojämn och man känner sig pigg och stark och kan hålla fart; ta längre förningar. Känner man sig tröttare för stunden; ta kortare förningar max 20- 30 s alternativt vik av direkt när man kommer fram alternativt ligg kvar längst bak. Min upplevelse av torsdagens klunga var att förningar ibland blev alldeles för långa, farten mattades rejält och ibland minskade även farten direkt och när då en stark åkare kom fram så blev det betydligt hårdare körning och därmed även mer ryckigt. Inget av detta pratade vi om innan start. En annan sak jag funderat på är varför det inte finns två nyanser av svart grupp för att passa fartrek på hemsidan? I mina ögon verkar det ofta vara väldigt hård körning i svart (typ träningstävling varje klungtillfälle). Många som ändå är relativt starka kör därmed rött och farten i röd ökar. På MK verkar det fungera väl ändå eftersom röd delas in i två grupper, men det stämmer inte så bra med fartrek på hemsida. Vid många deltagare tror jag på två nyanser/färg (även svart om info på hemsida ska stämma) alternativt bra kommunikation och upplägg innan start och att snabbaste gruppen startar först med korta mellanrum och inte sist som många gånger nu. Dels slipper grupper köra om varandra och det blir också lättare att våga testa gå upp då den lägre fartgruppen därnäst kommer strax bakom.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.