Lotta

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Per Olof Sjödin
    Deltagare

Delar ett intressant inlägg om att “göra sin röst hörd” i Sundsvalls kommun. Ett bra initiativ för att lyfta cyklingen som friluftsaktivitet.

Efter att ha bläddrat igenom ca 300 sidor i faktadelen hittade jag inte jättemycket om cykling generellt och inget alls om landsvägscykling som värde för det rörliga friluftslivet. Läs under 6.4 Friluftsaktiviteter.
    Visst håller landsvägscyklister sig (oftast) på vägarna, så nog kan jag tycka att man åtminstone ska beakta och kommentera företeelsen i en “friluftsplan” då bl.a Klättring, Dykning, “Plocka blommor” och Snöskoter finns med som “Friluftsaktiviteter”. Fast då LVG-cykling inte utövas “i naturen” är det sannolikt ‘off-topic’.
    På ett annat plan intressant att cykling och då i synnerhet “den nya typen av cykling” i planförslaget utpekas med en både ålders- och könsfördelning (vilket inte gör för någon annan friluftsaktivitet, varken t.ex skoter, jakt eller terrängridning) “den nya typen av cykling lockar särskilt män från tioårsåldern till medelåldern”.

I övrig ser jag framför mig att ART (som en i Sundsvall relativt stor förening) bör kunna omnämnas i Faktadelen kapitel 6.10 gällande Föreningarnas betydelse för friluftslivet.

Glädjande dock för MTB-cyklister att det föreslås att utveckla leder kring Södra för XC såväl som DH. Dessutom omnämns faktiskt Gussturleden som bl.a cykelled (vilket väl innebär att den ska hållas cykelbar :-)).

Lotta

Natur- och friluftsplan

Hej alla stigcyklister!
    Jag tänkte slå ett slag för att vi tillsammans borde bevaka “vårat intresse”. Som tillbakaflyttad S-vallsbo slås jag ofta över vilka bra friluftsförutsättningar Sundsvall har i form av stadsnära natur, bra anläggningar för skidor (längd och utförs) mm. Tycker ibland att “kommunen” agerar som om man inte riktigt förstått/värderar detta. Personligen tycker jag att man borde bevara, utveckla och marknadsföra det bättre.

Nu har iallafall kommunen (miljö och fritid/kultur) arbetat fram en natur- och friluftsplan för kommunen som är ute på remiss, till 31/12. Ta tillfället i akt att tyck till nu när vi har chansen!!

Syftet med planen (som består av en strategidel och en faktadel) är bl.a. att:
    – Att formulera en strategi för att bevara och utveckla kommunens värden utifrån natur och friluftsliv.
    – Underlag för kommunens fyskiska planering tex. när man planerar för nya bostäder och vägar.
    -Att öka förståelsen och kunskapen om naturen och friluftslivet i kommunen bland tjänstemän, politiker, allmänhet och skola.

Gå in och ladda hem strategidelen. Ju fler vi är som tycker till desto större är chansen att vi får ha kvar det vi tycker är bra 🙂
    En idé kan vara att skicka ett officiellt svar från denna grupp, då “grupper/föreningar” ofta väger tyngre än en enskild person.
    Jag kommer själv slår jag ett slag för att bevara naturområdet i Sallyhill-Grodtjärn-Kliss-området då jag tycker de är väldigt trevliga att cykla på samt utveckla Södraberget-området för MTB!

Per Olof Sjödin
    Deltagare

Miljönämnden tar gärna emot dina era synpunkter på förslaget. Skicka in dina synpunkter skickas till Sundsvalls kommun, Miljökontoret, 851 85 Sundsvall, eller med e-post till: miljonamnden@sundsvall.se . Märk inskickad handling med diarienumret 2016-2903.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.