Njurunda Runt

Alnö Race Team Forum Skidåkning Njurunda Runt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Jag tänkte åka njurunda runt imorgon. Ryktet säger att även Urban Schön ställer upp på startlinjen (utan cykel) 😉 Fler ART:are som ska ut i kylan? Rapport kommer efter loppet!

/Martin

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Bestämde mig på morgonen att köra Njurunda runt när temperaturen “bara” var -14 grader hemma.Kan bli en fin tur.Det fick bli 20km och tur var väl det. efter allt snöande och blåsten som var ,så var det lösa i bland obefintliga spår speciellt uppe på myren nån kilometer.Skönt att inte behöva åka 2 varv i dag. Hade bra skidor och kroppen kändes hyfsad . Smet in på en 6:e plats ca 10-12 min efter segraren tror jag.

Hur var det att åka 2 varv Marin?? Hur gick det??

/ Kent

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Bra kört Kent!

Ja, för min del var det tugnt att åka två varv i det kärva föret. Det blev över 3 mil soloåkning för mig då jag var tvungen att släppa min rygg efter ca 7 km. När man kom upp på myrarna hade man rejäl motvind. Det kändes som att vi åkte på kalfjället i blåsväder. Jag försökte åka i ett tempo så att jag inte skulle krokna men det gick ändå tungt på andra varvet. Armarna tog slut. Två skidåkare låg ett par hundra meter bakom mig i större delen av loppet. På andra varvet fick man åka i ca 2dm drivsnö över ett parti, det var som att åka offpist. För övrigt var det iallfall hyffsat stavfäste. Vid 5 km kvar var jag endast ca 30 s före de jagande bakom mig. Vid cirka 500 meter kvar märkte jag att de kom upp i ryggen. Fasen oxå ska man bli passerad av två åkare precis före mål tänkte jag. 50 meter kvar blev det spurt och jag var nu strax efter. Jag lyckades ändå plocka fram lite northug krafter och vann spurten med några decimeter 🙂 Tror att det blev en 11:e plats med tiden 2:34. Cirka 19 min efter segraren.

Jag åkte med en värmexäxlare (airtrim) som jag köpte på teamsportia. Den fungerade över förväntan, skönt att slippa andas in den kalla luften.

Osäker på hur skidorna var, det fanns ju inga nedförsbackar där jag kunde jämföra glidet med andra. Tror att jag hade godkända skidor ändå. Fäste Swix VR30 och glidet swix CH04.

Urban hur gick det för dig?

/Martin

ProfilbildUrban Schön
    Deltagare

😛 Tjaa, om jag skulle ha dubblat min tid(och orkat hålla samma tempo vilket inte skulle ha gått) skulle jag fått sluttid på ca. 3:20 för 40 Km. Bara för att jämföra våra prestationer. 11:e plats av ca. 160 löpare var inte dåligt.
    Mitt problem är helt klart stakningen. Diagonalade säkert 95% av tiden som inte var nedför, och det var ju inte så mycket av den varan. Hade rygg i kanske 9 Km av de 20.
    Kom ikapp en yngre förmåga från Njurunda sista kilometern, men orkade inte ta honom på
    upploppet. Ingen aning om placering, hörde inte vad speakern ev. sa, men tror tiden var något med 1:40. Trodde själv vid start att 1:30 skulle vara möjligt, det hade det nog varit också med bättre förhållanden. Får väl skylla på att ena skidan var av 😀

/ Urban

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.