Race rapport Vasaloppet 2012

Alnö Race Team Forum Skidåkning Race rapport Vasaloppet 2012

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Anton Karlsson
    Deltagare

Vilken skidpropaganda de blev igår. Har personligen aldrig tävlat i bättre förhållanden. Sol och vindstilla, åtminstone när inte helikoptern virvlade ovanför.

Testade ut skidor, åkte på ett par ganska hårda skidor med en kallslip. På fäste körde vi på Vauhti Teho och Superbase i botten täckt av en valla som heter OP. Ja valde att åka med ganska lite fäste och prioritera glidet. På glidet åkte vi på Start HF80 och FC7. Hade fint glid hela vägen, upplevde att många toppåkare hade sämre glid. Pratade med bl.a. Rickardsson som hade rent ut sagt dåliga skidor.

Kom iväg bra i starten, i första backen gjorde ja ett felval och gick vänster en bit in i backen, där går jag definitivt höger nästa år. Väl uppe på myrarna lugnade farten ned sig lite och fram till Mångsbodarna kunde jag hänga med utan problem. I backarna upp mot Risberg kom första riktiga tempohöjningen och här fick många slita för att hänga med. Klungan minskade till omkring 40 personer. Sedan var de ganska bra jämnt tempo ända fram till Lundbäcksbackarna. Här gick de riktigt fort i täten och ja lyckades hänga med över krönet in till kontrollen i Oxberg som 22a man men fick ge mig precis efter. Efter detta åkte ja ensam i runt fem kilometer innan ja blev infångad av en 13 man klunga bakom. Därifrån och in var de lite småryck hela tiden med folk som försökte komma loss men ingen hade riktigt krafterna. Sista 3 kilometrarna var riktigt jobbiga för min del och ja försökte spara allt till upploppet och lyckades spurta till mig en 27e plats i mitt första Vasalopp på tiden 3.45.20.

Riktigt nöjd över resultatet och dagen!

Tomas Karlsson
    Keymaster

Vasaloppet 2012

Ja – Vasaloppet är den häftigaste tävlingen, därom råder ingen tvekan. Nu är jag väl lite färgad men det är trots allt så många komponenter i och kring VL som gör det väldigt speciellt.

Tillbringade hela veckan i Mora och hade gott om tid att insupa atmosfär och inspiration. Det var dessutom med glädje man följde förändringarna i väderprognoserna och det såg hela tiden ut att bli bättre och bättre fram mot söndag.

Vallningen började klarna fram mot fredag och på lördag fm gjordes lite tester tillsammans med TomasE i Eldris. Vi var överens om att detta skulle funka och i mitt fall blev det glid Start Grafit + LF6 + Swix Marathon HF + FC8X pulver och som väste Grudklister spray + KR30 skarklister + 5 tunna lager VR40.

Halvbra sömn natten innan som vanligt, uppstigning 03.20 och sedan avresa från Mora ca 04.10. Väl framme i Berga by inser man att det blir mer och mer hysteriskt för varje år och fler är på plats tidigare. Efter lite köande hamnade jag någonstans i mitten av led 3.
    Efter lite extra frukost, toalettbesök och uppvärmning är det så dags. Startrakan går fint och jag känner mig rätt lugn, tar det också rätt medvetet lugnt för att inte riskera utrustningen. Såg många stavar som gick åt h_e. Sedan valde jag för första gången att gå till höger om dungen i första backen men det lär jag inte göra om, det kändes som en kass väg och det blev rätt stillastående ett tag uppför. Kände dock direkt att fästet satt där det skulle och det var bara att följa strömmen uppför.

Väl uppe på myrarna börjar det rulla på bra och jag känner att även glidet funkar ? Under hela loppet upplever jag dock att disciplinen att hålla vänster spåret fritt är super kass så det blir oerhört många spårbyten för att avancera genom fältet och många stoppklossar verkar vägra att byta. Det kändes väldigt bra och strax innan Mångsbodarna passerar jag lite gamla kompisar och går stärkt ur att köra ifrån dem.
    Vädret är strålande och jag har nog aldrig känt mig så stark på skidorna, speciellt dubbelstakningen funkade mycket bra och jag kände att det inte var några problem att orka ”tåa upp” igenom större delen av loppet. Tack Anton för en del mycket värdefulla tips som gjort att jag nog åker mer energisnålt än tidigare.

Håller hela loppet koll på snittiden via Garmin klockan och ser att allt går åt rätt håll. Avancerar framförallt uppför men hämmas tyvärr en del där av att det blir så trångt och som sagt att folk inte åker till höger. I Gopsus passerar jag ytterligare en kompis som jag var säker skulle slå mig och detta ger ännu en energi boost.

Hade innan start bestämt mig att äta mer jmf förra året och körde Blåbärssoppa från Risberg samt Enervit Liquid 5 st under resans gång och hade nog egentligen ingen svacka. Sedan i Hökberg då hänger sig klockan och jag ser inte längre snittet, lite panik men känner ändå att jag har rätt bra fart. Håller lite grov koll genom att fråga åkare och åskådare om klockan och vid Hemus vet jag att det är bra med marginal till SUB5.

Åker i mål med en mycket bra känsla på 4.52 och en placering 1129. Under 5 känns som en dröm och jag är verkligen SUPERNÖJD. Träffar sedan Martin och TomasE strax efter medaljutdelningen och det var kul att diskutera loppet snabbt och att alla var lika nöjda.
    Enda lilla smolket kommer när man börjar fundera på tid och placering, ca 3 minuter snabbare (eller 2 sek per km) hade gett en placering på under 1000 och en garanterad plats i led 2 nästa år … men men, så är det.

Nästa år kör vi i ART färger, anmäler mig nog redan i veckan ?

Vi hörs och ses!

Tomas

Johan Miller
    Deltagare

Det här var första gången som jag nästan följt ett helt Vasalopp på TV, ni hade verkligen en lyckad dag med väder och många bra prestationer, ni verkar lyckats träffa rätt med vallningen och toppning med tanke på tider/placeringar, kalasbra!
    Roligt att få se Antons namn i listorna vid spurtpriserna, 27:e plats! otroligt starkt jobbat.

Det märktes uppe på Södra Berget i dag att det var Vasaloppet i går (kanske en kombination med sportlov), jag var där i 1,5 tim och såg bara 3 skidåkare, det kändes helt öde.

/Johan

Tomas Edström
    Deltagare

Årets uppladdning bestod mest av frågan åka eller inte åka. Efter Njurunda runt blev jag lite risig och alla försök till träning kände jag mig sämre efteråt. Rådgjorde med triteam Doc Klas, som kom med kloka ord som vanligt. Kände inte att jag ville riskera hälsan men på fredagen så kände jag mig bättre och på lördagen bestämde jag mig för att det nog var värt ett försök. Tur var nog det för jag hade inga problem under loppet och skulle inte velat missat detta härliga Vasalopp.

Bella och jag åkte ner på fredagen och kände på stämningen i Mora, håller med Tomas_K om att Vasaloppet är något speciellt. På lördagen bar det i väg till Eldris för skidtest med Tomas_K. Snön i Eldris var grov och det kändes helt rätt med en klistergrund. På em kom sen Martin och Monika ned och vi samåkte upp till Sälen.

Väckning kl 4.20, sovmorgon jämfört med vissa andra 🙂 Nere vid starten gick det väldigt snabbt och Martin och jag kunde komma in i fållan efter bara ca 10 min väntan. Vi ställde oss på den vänstra sidan som sjua i led 2 sen upp till bilen för lite fika och vila.

Starten gick bra och för första gången så kändes tempot i backen riktigt behagligt. Uppe myrarna kunde man konstatera att skidorna stod sig bra mot övriga åkare. Passerade Smågan och sen rullade det på. Första langningen från Bella i Mångsbodarna och får då veta att Martin precis passerat. I lundbäcksbackarna trampar någon på min truga vilket resulterar i att stavröret glider ur handtaget och gider nerför backen, jag får ställa mig mellan spåren och glida baklänges utför backen för att komma åt stavröret. Kan därefter trycka tillbaka handtaget och fortsätta, tur var väl att ingen klev på det. Martin och jag tampades vidare längs spåret ibland jag före och ibland Martin. Vid sista langning i Hökberg kom jag till Bella när man Martin precis var där och vi lämnade i princip samtidigt. Sista två milen var jag rejält sliten och kunde se Martins ryggtavla sakta men säkert längre och längre bort. Det var ändå med glädje man slet vidare sista milen när man började inse att både sub 1000 och sub 5 tim skulle nås.

I mål mötte jag Martin och vi kunde återigen konstatera att hur otroligt jämna vi är i skidåkningen, i fjol till min fördel och i år till Martins. Det är kul och sporrar alltid lite extra. Några minuter senare kom även Tomas_K i mål och vi ART:are kunde väldigt nöjda glädjas åt loppet.

Tid 4:41:43
    Placering: 791

Vallningen bestod av:
    Fäste, KB20 klisterspray grund, KR30 blått klister, 2 tunna lager VR45 + 4 lager VR40
    Glid, HF80 i botten, Swix Marathon och Fc7 på topp
    Snön var betydligt finare än åtminstone jag trodde den skulle vara med tanke på det extremt varma väder som varit i veckan (i år igen, när ska man lära sig) riktigt kallföre i stort sätt hela vägen. Kan tänka mig att ett slitstark grundvax med burkvalla nog hade varit optimalt men kan inte tycka att jag led av min klistergrund. Fc7 var nog helt rätt och sänder ett tack till vår vallaguru TomasK för det valet.

//TomasE

Monika
    Deltagare

Jag startade i led åtta och när starten gick så började den stora massan av sidåkare att sakteliga röra sig framåt. Efter vägövergången framme i den omtalade backen så var det i princip stopp. Där stod vi och i en trängsel lika som på gatufesten, fast med skidor på i en lång brant uppförsbacke. Att saxa var inte att tänka på, alla som stod i backen flyttade en stav eller en skida var för sig framåt i myrsteg samtidigt som man hängde på stavarna för att inte glida bakåt i snösörjan. Det jag mest koncentrerade mig på var att inte ha sönder någon stav eller skida. När jag passerade 3 km skylten hade det gått en timme.

Väl uppe på myrarna så kom jag igång med skidåkningen. Det kändes skönt efter den frustrerande känslan jag haft första timmen. Jag bestämde mig för att åka på det jag kunde och se hur länge det skulle hålla.

Spåren var härlig och solen sken skidorna hade toppenglid! Jag höll för det mesta till i de vänstra spåren och åkte om rätt många åkare. Det var i princip fullt i spåren ända fram till Evertsberg så spårbyten både till höger, vänster och utanför på kanterna var det som gällde. Jag försökte spara på armarna och utnyttja det fina glidet så mycket det gick. Det var inte ofta någon åkare gled om mig, jag fick i stället bromsa lite för att inte glida in i den framför. Martin hade verkligen lyckats med vallningen och följt Peders råd att satsa på mera glid än fäste 😉 I utförsbackarna så gällde det att hålla uppsikt och väja för de som hade ramlat. Jag blev påkörd bakifrån en gång men lyckades hålla mig på benen.

Framme i Oxberg så började jag känna mig väldigt trött och tanken på hur långt det var kvar blev jobbig. Jag körde mentalt några kilmeter åt gången och försökte att hela tiden äta runekakor samt dricka mycket i kontrollerna. Jag fick även gel och apelsiner av funktionärer. Det kändes verkligen som om jag körde i slowmotion men till min förvåning så hade jag ändå lyckats öka farten de sista milen.

Tog i lite extra över sista knixen och spurtade ifrån en kille på målrakan, tänk vad man kan plocka fram krafter när det gäller. Sluttiden i mitt första Vasalopp blev 7.21 och placering 448 bland damer och 7767 totalt Det är jag jättenöjd med!

Stort stort tack till Bella som fick hålla rätt på oss virriga skidåkare i starten och vara bl.a . ”coach i positivt tänkande”, påhejare, drickalangare, fotograf och chaufför 🙂

GRATTIS till alla andra fina framgångar för ART åkare!

Jag ser fram emot nästa års vasaloppsvecka i ART’s färger!

Mats Gustafsson
    Deltagare

Otroligt vad sugen man blev att vara med, då man ser alla positiva race rapporter.
    Jättebra kört av alla!
    Jag får vänta några år, går inte då man är ledare i bandyn 4 ggr/vecka.
    Stafettvasan låter däremot intressant nästa år =)
    Är just nu i Björnrike och åker både längd och utför.

Peder Olsson
    Keymaster

Mats for President! Det finns fortfarande människor som väljer engagemang bortom den omedelbara egennyttan! / Peder

Leif Nyberg
    Deltagare

Årets Vasalopp var helt klart ett lopp där vädret visade sej från sin bästa sida, men det blir alltid nojigt angående vad man ska lägga under skidorna. Vi var som vanligt och testade skidor i Mångsbodarna under lördagen och där hade dom 2 spår som var relativt nydragna och kunde funka som referens för söndagen, övriga spår var väldigt isiga. Jag la Chola som grund och ett mycket tunnt lager KR 30 följt av 3 tunna lager VR-40 toppat med ett supertunnt lager VR-30 för att inte riskera ifrysning i starten men det blev inte så kallt under natten att det hade behövts.På glidet hade jag Ski-go violett HF med C-44/7 på topp och en 2 mm rak rill, det funkade riktigt bra från början men jag upplevde det som att skidorna sög lite under senare delen av loppet, särskilt där solen låg på.Jag fick inte någon kanonstart men farten uppför backen var behaglig och tiden till Smågan var ca 7 minuter snabbare i år men nu startade jag också från led 3 mot led 4 ifjol. Jag tycker inte att jag hade några riktiga svackor under loppet utan kunde köra på riktigt bra, tyvärr har jag problem i uppförskörningarna där jag alltid tappar placeringar (ska bli bättre på detta). Jag kom i mål på tiden 5:05:06 vilket är ett personligt rekord med 42 minuter. Jag är riktigt nöjd med årets lopp som också var mitt 10:e i ordningen så en speciell medalj för detta fick jag. Nu ska jag ta mej en funderare på om det blir några fler Vasalopp, jag anmäler mej ialla fall direkt så att jag har möjligheten att åka 2013.

Bilder från Vasaloppet ligger uppe på Picasa nu! Det blev flest bilder från dagen innan, jag hjälpte Tomas och Martin att langa så det blev inte så många bilder från själva loppet.

/Bella

Monika
    Deltagare

Vad roligt att se alla fina bilder, det belv som en lite story av dem. Nu längtar jag verkligen tillbaka 🙂

/Monika

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.