Race report Kalmar 2016 Tänk…

Alnö Race Team Forum Facebook-grupper Alnö Race Team Race report Kalmar 2016 Tänk…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Minna Bäckman
    Deltagare

Race report Kalmar 2016

Tänkte hoppa RR i år men blev så inspirerad av Petter och Christer så jag tänkte att det är väl lika bra att knopa ihop något.

Alla tankar och känslor som vanligtvis finns före en Ironman hade jag även i år. Tillfrisknade från en förkylning på måndagen före racet men kroppen kändes tung och trött och trumhinnan bultade och huvudet värkte. Nojor, det är vad det är. Men symtomen känns verklig.
    Det är en story för sig så vi hoppar till race day.

Jag blir lätt för extrovert i sällskap så får jobba med att samla ihop mig och fokusera på mig själv och vad jag skall göra. Men på samma gång vill jag njuta av vara där och av det som händer runt en. Vattnet och banan hade testats dagen innan så jag kände mig trygg i hur jag skulle simma men visste på samma gång att vattnet kommer att kännas kallt. Kyla för mig betyder att det finns risk för att bli rädd och att andningen låser sig (det finns något inbyggt att kyla = fara, du kan dö). Valde därför att ta det lugnt i början och hitta fötter som jag brukar. Tyvärr tog jag lite fel fötter i början och simmade snett. Det tog en stund att komma tillbaka i ledet och troligtvis tappade jag lite de simmare jag hade tänkt simma med. Jag tyckte nämligen att alla fötter framför mig simmade långsamt. Bytte hit och dit och blev inte riktigt nöjd. Höll ganska långt ut runt bojarna och var beredd på att bli nertryckt. Hittade inte riktigt flytet och tvåtakts andades största delen av sträckan. Visste dock att det var lika bra att ta det lugnt och vila bakom fötter. Man vinner så lite på att pressa på själv, så jag flöt omkring och tog lugnt. När jag kom fram till kajkanten efter 2/3 av sträckan blev jag ordentligt inträngd och nertryckt och i kallt vatten känns det extra obehagligt. Fick kramp för första gången, vilket troligtvis berodde mer på händelsen än på något annat. Sista sträckan gav jag upp fötterna och simmade med fina kraftiga armtag som Stefan uppmanat mig att ta.
    Upp ur vattnet. Grabba påsen och in tältet. Äsch då, här var det tjejer. Besvikelse. Förra året var jag ensam. Förstod att jag simmat sämre i år jämfört med andra. Hjälmen krånglade på T1 men annars gick det ganska gesvint. Hade valt att dra på en ART cykel tröja för att få mer värme eftersom det utlovades 12 grader fram till lunch.
    Så var det dags för cyklingen. Tröck i en gel direkt enligt plan och lade mig på den watt jag hade planerat. Tuff dimma över bron och jag såg absolut ingenting på väg utför. Fattade inte hur de andra vågade flyga fram förbi mig med den dåliga sikten. Ah, testade glasögonen och ha, jodå, de var alldeles igen immade så efter en snabb torkning såg jag bra igen 🙂 .
    Jag hade koll på watt, kadens och drafting. Hålla avstånd men också vara med och spela det spel som pågår. Åt och drack enligt plan. Höll koll på mätaren och märkte att farten var bättre än planerat. Schysst. Det blev ett helt annat lopp än förra året. Då hade jag simmat bra (i vågorna jämfört med andra) och blev konstant omkörd. I år var det jag som körde om och hade jag inte haft mätaren att förhålla mig till skulle jag trott att jag förivrade mig. Men jag visste att jag skulle kunna hålla den watt jag låg på. Körde om och hejade på nästan alla tjejer. Efter en tid kom Stoll och körde om och påminde mig om ”Relax and keep pushing, keep pushing”. Men var är Henke? Jag brukar komma ur vattnet före honom men han brukar också vara snabbt förbi mig på cyklingen. Han måste ha kommit upp ur vattnet före mig. Jag simmade ju lugnt men HUR lugnt tog jag det egentligen? Men tänkt om det är jag som cyklar bra och är före? Jag vet, jag tänker inte särskilt smart när jag tävlar. Vid 90 km hade jag tiden 2:40 och det tog forever att räkna ut vad tiden skulle bli på 180 km :-). Syre verkar gå till annat än till hjärnan. Det är otroligt att man kommer så lite ihåg vad man tänkte på under timmarna på cykeln men det var ett konstant fokus på vad man höll på med, på när man skulle köra om och hur man låg map drafting regeln. Började få riktigt ont i axlarna. De värkte mer och mer. Tog en aspirin och intalade mig att nu känner du inget längre. Vid slutet var ganska less cykeln men hade inte ont någonstans. Tog ganska lugnt sista km för att avklimatisera mig och göra mig redo för löpning. T2 gick snabbt.
    Första två km skulle vara mina långsammaste. Order från coach. Försökte verkligen men det kändes ju som om världen stod stilla. Fotsulorna var bortdomnade så det tog en stund innan löpsteget kom. 5:15 skulle min km tid ligga på och det gick ju bra första milen. Kollar tiden varje km. Tyvärr droppade den. Efter första varvet förstod jag inte hur jag skulle kunna köra två varv till. Det tog ont i hela kroppen. Gjorde det verkligen så ont förra året? Allt var hemskt. Det enda jag gladde mig åt var supportrarna som hejade. De är verkligen viktiga. Funderade fortfarande på min simning men fick glädjande beskedet av Tomas att tiden var 1:04. Henkes framfart på löpningen var imponerande och vi gjorde små vinkningar till varande. Funderade på var Lotta var. Hade inte sett henne på hela dagen. Saknade många på löpningen. Såg nästan inga ART kollegor. Allt kändes bedrövligt. Hällde vatten över kroppen och det kändes varmt fast temperaturen inte var mer än 18 grader. Drack cola vid varje station. Fick i mig en gel under hela löpningen och försökte verkligen få i mig elektrolyt men det gick bara inte. Började känna mig törstig och övergick till vatten men det rann rakt igenom. Fattade då aldrig att jag hade saltbrist. Under sista varvet var jag mentalt mycket trött och jag närmade mig där Bella och Tomas hade stått och hejat varje varv. Kände mig så ynklig och tänkte att kanske Tomas kunde rädda mig (?!). Tur nog hade de hade flyttat på sig för jag kunde ha börjat lipa och bett dem ta hand om mig och ta bort den plåga jag hade.
    Jag hade bett ART supportrarna att inte berätta min placering, den kunde bara göra det sämre. Ville springa med tron att jag ligger bra till. Jobbade med alla mentala klyschor jag kunde och tog mig till sist i mål. Lade mig ner och låg där länge. Det kändes godomligt skönt. Tog isbad för mina fötter och funderade på hur mycket kiss, bajs och svett som det var i vattnet. Träffade Camilla som hade sprungit förbi mig vid 38 km och som verkligen försökt få mig att hänga på men jag hade ingen chans. Gluttade i telefonen och där fanns det gratulationer till min andra placering. Vågade inte tro att det var sant. Vågade inte riktigt ta in informationen.
    Satt och snackade med Camilla och Petter. Christer, Jon och Thommy dök upp. Mari såg jag snabbt till. Alla var glada och stämningen var på topp. Kände dock att nu är det toadags och tur var det att jag hann dit för då skulle allt ut. Blev snabb sämre efter det. Valde att sätta mig utanför sjukhustältet. Visste inte riktigt hur dålig jag var. Avvaktade och trodde att jag skulle återhämta mig. Men blev bara sämre. Skakade av kyla och pulsen dunkade på. De valde att ge mig dropp men det tog närmare en timme och fyra försök innan nålen var på plats. Tyckte jag återhämtade mig långsamt. Låg där ca 3 h tror jag. Fick sällskap av Lotta. Vi kunde ha sett de komiska i det men det kändes inte så komiskt just då.

Jag är helt klart nöjd med simtiden. Men jag vet att jag kan göra än bättre. Cyklingen gick över förväntan. Dock enligt förväntan enligt coach Graeme. I mars i år skrev vi ett aggressivt mål och satte då tiden 5:30. Jag har haft tuffa trainerpass under våren och följt hans program till punkt och pricka. Under juli månad har jag dock haft tungt och inte lyckats fullfölja pass enligt plan så besvikelsen på utfallet fanns där innan start. En hälsporre satte stopp för all löpning under årets första 3 månader så mängdträningen uteblev och intervallerna har blivit få. Löparmässigt visste jag att jag var sämre än på många år.
    Har lite svårt att få distans till tävligen så här några dagar efter men min satsning på cyklingen lyckades verkligen. Förbättrade min tid med 43 min. Löparmässigt får jag acceptera resultatet. Kom ju ändå på en andra placering och är på väg till Hawaii. Hur overkligt är inte det?
    Nu är det vila två veckor som gäller. Två veckor hård träning och därefter två veckor vila igen innan nästa tävling.
    Men det blir väl en annan story.
    Swim 1:04:14 Bike 5:27:42 Run 4:02:41 Tot 10:39:19

Emma Hamberg
    Deltagare

Du är otrolig Minna!

Susanne Gradin
    Deltagare

Så inspirerande att läsa Minna och vilket bra lopp du gjort!! Njut nu av din prestation och ladda inför nästa äventyr!! 👏🏻

Laila Bergström
    Deltagare

Grattis! Vad du kämpat, härligt med utdelning! 💪🏻👍💐

Maria Holknekt
    Deltagare

Vilken prestation!! Å Grattis till den otroliga placeringen (och tiden!!). Härlig läsning, blir sååå inspirerad trots allt det plågsamma. Vilket pannben.

Thommy Larsson
    Deltagare

Grymma du 🙂 Det är ju VERKLIGEN intressant att höra att alla som kör (Bra som Mindre Bra) tycker att det känns som en Nära Döden upplevelse ,, ja en JÄKLA sport är vad det är … MEN fascinerande på något underligt sätt 🙂

Tack Minna för en kanonhärlig helg. Vilken jäkla prestation du gjorde i lördags. Nu är det bara att kränga på sig hula hula kjolen 🙂

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Therése Lundgren Fd Åström (ej medlem?)

Men wow!! Vilken RR, vilket lopp, vilken placering – och Hawaii!! Så grymt!!

Monika
    Deltagare

Grattis Minna fantastiskt stark prestation!!! 👍 👍 👍 💪💪💪🎉🎉🎉

Ida Sellstedt
    Deltagare

Inspirerande läsning, vilken grym prestation!! Grattis!

Lotta Sundberg
    Deltagare

Världens bästa Minna❤️

Mikael Edlund
    Deltagare

Tack för intressant läsning! Superstort grattis till Kona! Med din järnvilja kommer Kona att bli en härlig upplevelse!

anna ahlebrand
    Deltagare

Minna, du är såå himla fantastiskt bra, Grattis! <3

Sara Gradling
    Deltagare

Helt galet bra!!! Tjoho vad cool du är 🌟🌟🌟💪🏻💪🏻💪🏻

Alnö Race Team
    Keymaster

Skrivet av Lena Ignell Billström (ej medlem?)

Fantastisk läsning, tack! Vilken oerhörd bedrift, och Kona kommer bli en sån otrolig upplevelse! Grattis och all lycka till 👏👏💐💐

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.