Race report Tri Challenge

Alnö Race Team Forum Triathlon Race report Tri Challenge

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    ProfilbildDavid Holmberg
    Deltagare

ART Triathlon Challenge Olympisk distans
    Min första triathlontävling, hade som avsikt att överleva simningen och försöka crawla så mycket som möjligt (lärt mig detta under våren men aldrig simmat open water förut) och därefter tröskla mig igenom resten av loppet utan att ta mig ut totalt (varit en tuff benvecka och ska vara pigg till Vättern).

Det var lite småkallt enligt prognosen, 14 grader i vattnet, köpte på mig en neoprenbalaklava i går, var faktiskt inte kallt alls. Dock hade jag svårt med att crawla ibörjan, lyckades inte få in andningen och lite obehagligt med det grumliga vattnet, även balaklavan tryckte under halsen och inte förrän jag satt upp den på hakan gick det bättre. Därmed mest bröststim första 1000m och när jag väl crawlade blev det mycket sick-sack. Sista 500m gick det dock mycket bättre, fick in en hyfsad rytm och fick in tätare sighting vilket gav rakare simväg. 2 min snabbare på sista varvet än på de andra, därmed hopp för snabbare tider framöver!

Växling 1 ok, dock skulle det gått klart snabbare med tri-suit (satt på mig cykeltröja, armskydd, strumpor).

Cyklingen lade jag mig på 82-84% i puls och försökte gå på lätta växlar, saknade power och var tvungen att stå mycket. Förvånad över att bli omkörd av en del folk i början, trodde jag borde ha alla bra framför mig efter simningen… stabila varvtider (35,2-35.1-35.1 km/h).

Växling 2 ok, tappade kanske 20 sek på damsegrarinnan som inte knöt skorna…..

Löpningen gick stabilt, höll mig kring 85-88% och hade stabila varvtider (3.48 fart tills sista 2 km där jag sänkte något pga stela baklår), plockade några placeringar.

Summering: roligt, en hel del lärdomar, inte alltför långt efter vilket ju givetvis var skoj. Bra arrangemang, god korv, fint väder, bra information, positiva tongångar, gött !!

/David Holmberg
    (det har var vad träningsdagboken fick veta om dagen, oredigerat, men då race reports önskades hoppas jag det fungerar)

ProfilbildJohan Backlund
    Deltagare

Här kommer en racerapport från min debut som triatlet. Vill börja med att tacka ART för ett fint arrangemang och alla funktionärerna som gjorde tävlingen möjlig.

Simningen gick bra även om det var lite kallt i vattnet vilket endast besvärade mig innan start då det ilade i en tandlagning när jag smakade på alnösundets friska vatten. Tryckte på lite upp till första boj för att slippa trängseln och kände att tempot var i högsta laget varpå jag slog av på takten upp mot första varvningen. Vid varvningen stannade jag upp och tittade var jag hade Tommie och Mattson men såg ingen i närheten så jag vinkade till publiken och såg på tävlingsledningen genom Jonas pekande mot nästa boj att det var läge att fortsätta. Inför nästa varvning var jag i kapp de sista i fältet och passerade dessa utan problem och fler därtill under mitt sista varv, under ett varv där jag även fyllde på mina vätskedepåer genom att dricka av följebåten bogsvall. Vid uppgången ur vattnet dök Matsson upp vid min sida och jag släppte förbi honom vid uppgången för att inte vara i vägen.

Tog det lugnt i växlingsområdet och tappade säkert fem placeringar, hade dock god hjälp av Sara son guidade mig pedagogiskt genom hela momentet vilket säkert sparade mig ett par placeringar och eventuell diskning för oknäppt hjälm.

Cyklingen gick som planerat, det vill säga jag tappade stadigt placeringar genom hela momentet men fick i gengäld uppleva det härliga ljudet av passerande tempohojar vilket gav mig extra energi till att trampa vidare på min motionsracer. Första varvet upplevde jag som lite segt och hade svårt att varva ner efter simningen men efter var minut i sadeln kändes det bättre och bättre jag ägnade resterande två varv till att njuta av naturen och påminna mig om att spara mina krafter till mitt riktiga elddop, löpningen, där jag tre gånger i mitt liv har sprungit en mil eller längre och det i utvilat tillstånd.

Växlingen mellan cykel och löpning gick bra, passade på att dricka lite blåbärssoppa och fick med mig en banan och en vattenflaska ut på löpningen.

Bananen smög jag ner i fickan på ryggen för att ha något att se fram emot vid senare tillfälle, vid varvning kändes det som att ett senare tillfälle var rätt tillfälle men då var min efterlängtade banan borta. Fick nu något nytt att tänka på förutom tunga ben och spanade ivrigt efter min banan som jag efter ett par hundra meter fann prydligt liggandes mitt på stigen, tack till alla ni som passerade och gjorde er besväret att hoppa över den, måste i princip ha varit samtliga startande, det och den gjorde mig gott. Som på cyklingen var första varvet på löpningen, läs lunkande i mitt fall, tyngst för att sedan bli lättare och lättare. Sista varvet gick på ren eufori då jag insåg att jag skulle fixa hela löpningen, löpandes, vilket var ett av mina delmål, mitt andra mål var att mitt tempo inte fick bli så högt någon gång under loppet att jag inte kunde njuta av deltagande vilket jag också uppfyllde om än med en lite reservation för simningen som var på gränsen till jobbig, förstå mig rätt, cyklingen och löpningen var också jobbig men jobbigt på ett lite mer glamoröst sätt än det svarta och kalla havet i alnösundet.

/johan b

ProfilbildMikael Edlund
    Deltagare

Tack för ett fin fint arrangemang! Bra jobbat! Det var trevligt och välordnat både för mig som tävlande och även för publiken.

Det var mitt första triathlon och jag inser att jag har mycket att lära. Open water var mycket svårare än jag förutspått. Växlingarna kunde ha gått snabbare (fastnade speciellt länge i cykelskorna).

Jag är mycket nöjd med resultatet och kommer att fokusera på OW-träning fram till Vansbro

PS! (Det kanske finns någon slalomgren inom open water, där har jag talang).

//Mikael E

ProfilbildMarcus Matteby
    Deltagare
    ProfilbildPer Fohlin
    Deltagare

Har också lagt upp några bilder i samma album. Blev ett tag livrädd att jag sabbat Marcus bilder, men det verkar gått bra alltihop (efter några försök, omtag, dubbletter mm)

I samlingen finns ytterligare några alternativ till dagens fighting face. Det här är min nominering: https://picasaweb.google.com/107877445482759127124/ARTTriathlonChallange2012#5752405285961328274

Jag har ingen race report tyvärr men jag har däremot lagt upp ytterligare bilder i Marcus album. Det är bilder från samtliga grenar.

Min nominering till dagens fighting face är 🙂
    https://picasaweb.google.com/107877445482759127124/ARTTriathlonChallange2012#5752431401553130018

/Bella

ProfilbildMarcus Matteby
    Deltagare

Hehe! Bella, we have a winner!

Per, din nominering var vass den med 🙂

Lite meck är det med uppladdning, men det verkar gått bra. Bilderna jag lade upp är kvar.

Bella är proffs på att ladda upp bilder, kanske man kan få en liten lathund 😉

ProfilbildCaroline Burman
    Deltagare

Haha, tack för den Per, ska lägga upp den som min profilbild 😛

Min första triathlontävling också. Visste inte vad jag skulle förvänta mig, men var lite skraj att ta ut mig för mycket. Tog det således rätt lugnt loppet igenom. Simmade i behagligt tempo, tyckte inte alls det var kallt som befarat (kanske tack vare min nya fina neopren-skärm-mössa á la surfshopen!). Tog det kanske lite fööör lugnt egentligen och låg mest och njöt av att äntligen få simma i havet. Använde inte benen alls och fick inte upp så mycket puls. Tyckte det gick helt okej att hålla riktning förutom ett par slalomsvängar.

Cyklingen gick också i “lagomt” tempo. Höll ca 30km/h och drack och åt ordentligt. Blev omkörd av en del tempohojjar, men höll placeringen bland damerna. Samma där, tryckte aldrig på ordentligt av oro för att benen skulle lägga av, men höll jämn fart rakt igenom.

Löpningen gick bra. Hade som mål att hålla 6-minuters tempo, men låg runt 5-minfart utan att det kändes speciellt tungt. Ingen känsel under fötterna första 2 km efter cyklingen kändes lite skumt att springa med, men det gick till sig. Lyckades plocka några placeringar och kom förvånande nog in som trea.

Summa sumarum: Riktigt rolig upplevelse, härlig dag och trevligt arrangemang. Trodde det skulle kännas drygt att köra samma sträckor fram och tillbaka, men var snarare skoj att möta alla hela tiden. Vad gäller växlingarna så finns det nog massor att lära – om man nu skulle fortsätta med sånna här tokerier. 🙂

Tack för allt!

/ Carro

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

RR Art Tri Challenge

Härligt att det även iår blev fint väder och att vatten-temperaturen steg så pass att även simningen kunde genomföras som planerat.

Fjolårets premiär i Hallstahammar bjöd även den på kyligt vatten och efter fina tips från mentor Klas klev vi i god tid för att vänja sig vid vattnet, ett klokt beslut som även användes igår. Efter några minuter i vattnet så börjar man vänja sig och det blir betydligt lättare att komma igång med andningen.

Startade bakom Tomas Högberg vilket inte var ett speciellt klokt beslut eftersom han som jag borde befarat snabbt försvann ur sikte. Nötte på i mitt eget tempo utan att ha några fötter och följa under de tre varven, kände dock att det var någon som gillade mitt tempo och låg och myste bakom.

T1 gick bra och kom snabbt iväg på cyklingen, ingen riktig koll på placeringen men försökt upp mot första vändningen räkna in min placering. Var dock lite svårt eftersom duathlon-gänget var ute samtidigt. Försökte under varven stämma av mot Henke hur jag höll farten och på första två kändes det väldigt bra men på tredje ökade Henke tempot och jag märkte att han snabbt tog in på mig, starx innan Kyrkbacken var han ikapp och gled lätt förbi in mot växling.

T2 gick också relativt snabbt men lyckades få ett veck på sulan som irriterade lite, som tur var gick det till sig efter ett par kilometer. Öppnade rätt lungt enligt plan men försökte relativt snabbt hitta ett bra tempo. Tror att mitt sista varvet var mitt snabbaste och kunde nöjd med dagen gå i mål som 6:a.

Stort tack till alla inblandade och ser redan fram emot nästa års evenemang.

//TomasE

Tack för det! Jag har tagit bort ditt album med dubletter nu Marcus.
    Jag ska knåpa ihop en lathund för uppladdning av foton, återkommer med den inom kort.

Sedan fick jag även ett redigt fighting face på Peder efter Timrå GP idag:
    https://picasaweb.google.com/107877445482759127124/TimraGrandPrix#5752489462710211970

/Bella

ProfilbildHenrik Montelin
    Deltagare

RR Tri Challenge

Det var med skräckblandad förtjusning som jag kastade mig i vattnet i lördags. Det är alltid lika kallt och mörkt, har respekt för vattnet, för stor ibland kanske? Nåväl, alltid bra att ligga i och “bada” innan start, vänja kropp och knopp.

Starten ljöd och bara att sticka iväg, noterar att alla “försvinner” framför mig och jag simmar på i min ensamhet (känns det som). Har det lite svårt på första varvet, känns kallt, stelt och allmänt jävligt, men väl ute på varv två och tre kändes det bättre och bättre. Våra bojar är vädligt stora och tydliga, mycket positivt.

Upp ur vattnet var jag väldigt kall och nedkyld, faktum är att jag var riktigt medtagen. Händer och fötter fanns där, men ingen känsel alls, svårt att greppa snöret för att dra av mig våtisen.
    Provade denna gång att slita av mig den direkt och springa med den i handen upp till växlingsområdet, det föll väl ut för mig, kommer nog att tillämpa detta
    även på Vansbro Tri.

Väl uppe på cykeln fick jag slita rejält på första varvet, dålig känsla, tror att jag spände mig lite för mycket i all min iver att avancera. Varv två och
    slutligen varv tre, då kändes det toppen, då fanns det lite kräm i benen. Spanade vid varvningarna efter Tommie, Tomas E mfl och konstaterade att jag tog in tid och det
    gav mig kraft.

In mot växlingen inför löpningen körde jag med tossingarna uppe på cykelskorna, allt för att göra en snabb växling. På med löparskorna och som vanligt det är alltid svårt att
    bedöma farten, går det fort nog? Det tar ngra km innan löpsteget (?) sätter sig, men det kändes fint och jag försökte att springa avslappnat. Gillar varvbanan utefter vattnet,
    inspirerande att mötas och se alla duktiga triathleter.

Att springa in i mål är alltid lika skönt, vi är alla vinnare som genomför en triathlon.

Vill passa på att tacka alla i arrangörsstaben, vilket jobb ni gör, mycket proffsigt rakt igenom. Jag ser redan fram emot 2013.

Vi ses
    Henke

ProfilbildThomas Johansson
    Deltagare

Hej och tack för all positiv feedback!

Jag har kämpat lite med att göra min första resultatlista.

Den finns här: http://www.ankarsvik.nu/j15/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=41&Itemid=57

Stort tack till alla som deltog under årets tri-event, antingen på banan som aktiv eller bredvid som funktionärer, åskådare eller anhörig.

Vi sitter och summerar det som var bra, men också det som kan göras bättre.

Nästa år kommer det att bli lördag den 8 juni.
    Samma finfina väder utlovas.
    Troligen varmare i vattnet och många startande.

Vi Ses!
    /Thomas Johansson

ProfilbildMinna Bäckman
    Deltagare

Något sen, men jag tänkte också skriva en liten race rapport.

Överlag ett mycket bra arrangemang. Ett perfekt lopp att göra sin triathlon debut i. Ingen stress eller trängsel eller otydligheter och mycket hjälpsamma arrangörer.
    Jag kände mig ganska förberedd, hade läst alla länkar som var skickade och fått tips på YouTube.
    Starten blev ändå en helt klar chock. Jag hade varit nere i vattnet och det kändes okej. Starten gick och tävlingsinstinkten kom igång och jag ville hitta fötter att följa. Då vägrade kroppen. Det kändes som om jag var på väg in i en svart tunnel utan luft. Kroppen skrev FARA och jag kände panik och blev riktigt illamående. Jag var mycket nära att vara bland de som gick upp efter 100 m. Jag försökte ta mig framåt, crawl fungerade inte alls, försökte bröstsim men hade svårt med även det. Fick ligga på rygg och lugna ner mig. Otroligt nog kom jag fram till första bojen och kunde efter det lugna ner mig och det kändes okej att crawla eftersom jag var på väg mot strand (trygghet) igen. Känslan av obehag kom tillbaka när jag vände ut på andra varvet men jag kunde crawla resterande sträcka. Jag kände mig ynklig när jag steg ur vattnet och de starka armarna var välbehövlig. Håll kvar dem! Persen var över och bytet gick bra till cyklingen. Ja, allt kändes ju bara bra efter den simturen!
    Cyklingen var mest rolig, roligt att det var flera varv. Man fick uppleva de snabba cyklisterna. Löpningen fortlöpte bra. Roligt med hejarop och bra service med vätska.

Arrangemanget runt målområdet bara bra. Gott med korv, banan och dricka.
    Angående prisutdelningen, så har jag förstått att jag gick hem med någon annans pris. Själv var jag nöjd med min goodie bag och jag kan rekommendera att man har pris till de tre första i mål oberoende av klass. Det gäller såväl som motion, tävlande, åldersindelningar (D21, D40 osv). Jag har varit på många olika arrangemang och ofta är deltagarantalet alltid lite lågt bland damer så klasserna går ihop. Jag har även blivit tilldelad pris och givit det vidare när jag har haft damer i motionsklassen före mig i mål. Det är enklast om de tre första i mål får pris.

Ser fram emot ett nytt arrangemang nästa år. Jag förstår att ni vill fortsätta på samma plats (det finns ju orsak varför det heter Alnö Race Team), men skulle man vilja tänka stort och få mer jippo (mer publik) kring tävlingen så skulle det vara coolt att flytta tävlingen till centrum att Sundsvall!

Vi ses!
    Minna

ps. det blir många km med OW träning för mig i sommar!

ProfilbildMonika
    Deltagare

Om ni orkar med att se någa fler bilder från tävlingsdagen så finns det fler här 😉

https://picasaweb.google.com/107988286246130868716/AlnoRaceTeamTriathlonChallenge2012?authkey=Gv1sRgCOfL_rmrmJnotgE#slideshow/5753387138542312418

/Monika

Jättefina bilder Monika! Till och med fotografen fick vara med 🙂 We like!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.