RR SM Tenson Tjörn Triatlon 11.3

Alnö Race Team Forum Triathlon RR SM Tenson Tjörn Triatlon 11.3

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    ProfilbildMinna Bäckman
    Deltagare

Tänkte beskriva lite min resa till Tjörn, ett triatlon som jag tror inte så många ARTare har besökt. Det blev ett ganska snabbt beslut att ta Tjörn när jag ställde in Vanbro för jag ville verkligen ta en halvdistans i år och testa vad årets träning har ger för resultat. Flyg blev bokat och resten tänkte jag att nog ordnar sig. Och det gjorde det men jag hann bli lite svettig innan. Jag lyckades få med cykeln tack vare att Thomas K så snällt lånade ut sin väska och Graeme visade hur jag skulle montera ner cykeln, enligt mig, helt i bitar! Flyget ner tog jag redan tidigt fredag morgon och sedan fick jag ta en hyrbil till Tjörn som ligger dryga timmen från Landvetter. Jag hade bokat ett B&B (Emmelund) som låg ca 1500 m från start. Jag började att montera ihop cykeln och var riktigt nöjd när jag hade lyckats med det. Växlarna satt inte helt men var OK. På väg till Tjörn kollade jag in hur cykel sträckan gick, fin asfalt, ganska rak med en lite större backe. Fredag eftermiddag tog jag mig till startområdet och tog exakt reda på hur simsträckan gick och testade nästan hela banan. Vattnet var saltigt och det kryllande av brännmaneter. Riktigt komiskt många. Blev lite bränd men märkte att det inte var så farligt. Kvällen avslutades med pre-race info och pasta. Jag kände mig nervös men även välförberedd.
    Min bror kom med flyg på kvällen från Finland och joinade mig på B&B.

Tävlingsdags
    Vi valde att lämna bilarna och tog racern och en ryggsäck med våra grejer. Checkade in vid 07:30, 1,5 timmar innan start. Smörjde in oss med vaselin och solkräm vilket skulle hjälpa mot maneterna. Fick numret skrivet på ena vaden och åldern (!) skriven på det andra. Ganska roligt faktiskt, man gick runt och märkte att detta nog är en 40-års kris-grej 🙂 .
    Starten gick och min presim-tur hade gjort mig trygg ( samt alla andra OW turer jag gjort i skärgården i sommar). Maneter, släng er i väggen, här kommer jag! Vattnet var 18 grader och klar sikt. Tog det lugnt och letade hellre fri yta än fötter att följa. Efter andra bojen såg jag inte nästa och med ens var det mindre roligt. Längtade efter vändningen och på tillbakavägen kunde jag nästan njuta av simningen. Kom upp ur vattnet och märkte att jag låg överraskande inte så dåligt till (kom faktiskt upp som 10e av 64 damer)
    Så iväg på cyklingen. Bytet gick bra pga träning med ART.
    Hade lite svårt med de där 12 m man skulle ha emellan men jag pinnade på och åt powerbars. Märkte dock att jag hade för lite käk med mig, kunde inte tro att man kunde och ville äta så mycket. Var därför noga med att få två nya flaskor med energidryck varje varv. Det var en 4 varvs bana och ganska trångt med cyklister och bilar.
    Jag kollade in de jag mötte och letade min bror men upptäckte att han låg efter. Han hade fått kramp i vattnet och haft riktigt struligt med simningen. Nåja, han är väl snart i kapp.
    Under varv två blev det lite trist och då kom jag ihåg vad Pasi hade sagt vid starten. Blir det tråkigt -fyll på med socker, och det hjälpte faktiskt.

(måste checka in på flyget, fortsättning följer)

ProfilbildMinna Bäckman
    Deltagare

Hade tränat endast några enstaka turer med aerobars och det kändes ganska tidigt i ryggen. Smärta dör man ju inre av, kom jag på och den tanken gjorde mig stark och jag bytte lite sittställningar.
    Byte till löpning tog lite extra tid för jag fick rota i väskan efter mat och hittade ett rör med enervit tabletter som hjälpte mig bra på löpningen. Fyra varv på en ordentligt kuperad bana. Första 3 km var svåra. Benen lydde inte riktigt men sen släppt det. Jag hade som mål att hålla farten, märkte att det inte gick att öka.

Ren glädje kände jag när jag gick i mål. Strålade av att jag hade fixat det. Jag kände tom mig stark och fräsch vid målgång (endorfin stinn?)
    Arrangör Lotta stod och delade ut alla medaljer och kramade oss alla svettiga, saltiga mänskor. Hela arrangemanget lyser hjärtlighet. Lotta är en stor personlighet som bjuder in alla till gemenskap. Det är fantastiskt vackert i Tjörn. Man får en Vasaloppskänsla, där alla på ön gick man ur huset för att hjälpa till som banvakter och vätskelangare. Mycket trevligt arrangemang, lite strul hos sekretariatet men det ordnar de nog till. Vi hade strålande väder men det måste ju regna och blåsa en hel del här. Den risken tar man om man söker sig till Tjörn.
    En kall Weissbier och chips smakade härligt efteråt. Kvällen avslutades för de flesta på AfterRaceParty med buffé och dans.

En halv Ironman + en halv blir tyvärr inte en hel Ironman inom familjen. Min bror blev tyvärr beslagen med 10 min så vi får väl göra någon utmaning till så att han får vinna. Han står enligt plan på startlinjen i Kalmar 2013 och det gör inte jag. I alla fall inte nästa år.
    Mina tider: 35 min, 3:11, 1:42, totalt 5:33. Tror att det går att slipa 5 min på simningen med lite coachning och 15 min på cyklingen med lite intervaller. (“lite”-är ju relativt 🙂 ) Det skulle inte vara så tokigt.
    Tack för all hjälp jag har fått på vägen. Den har varit guld värd.

Gu’, tänk att ni orkade läsa ända hit.

Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Kul Minna, bra RR och grattis till din prestation.

// Tomas

Ps. Hoppas cykeln kom med hem också 🙂

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Bra jobbat Minna, kul att ART (tri) fick representeras på västkusten också. Därnere är det väl annars bara Peders vader folk fått stirra på;)

ProfilbildLeif Nyberg
    Deltagare

Riktigt skoj att läsa din rapport, mycket bra genomfört lopp. Om man dubblar dina tider så är det en klart gångbar tid på IM. Hawaii varning på dej!!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.