Södra Berget Runt 30/1-2011?

Alnö Race Team Forum Skidåkning Södra Berget Runt 30/1-2011?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    ProfilbildTommie Nilsson
    Deltagare

Hej

Vilka tänker åka Södra Berget Runt 30/1-2011?
    Jag har anmält mig…

//Tommie

Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Jag är anmäld och ska köra.

// Tomas

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

4 klassiska pass i kroppen den här säsongen, kanske efteranmäler mig, får inte vara för svårvallat dock, sugen på långa banan faktiskt. Åkte större delen av banan igår kväll, vilka förhållanden! Men föret slet hårt på vallan! Åker ni i ART Jersey eller?

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Missade den här tråden, så jag skapade en annan Södra berget runt tråd.
    Ska oxå köra på söndag.

//TomasE

ProfilbildJan Åhlin
    Deltagare

Planerar också att köra på söndag, den långa banan.

//Janne

Keymaster

Kanske blir ART väst om det inte blir för varmt 🙂

// Tomas

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare
    ProfilbildNils Svensson
    Deltagare

Jag skall också åka, fast som föråkare, så ni har någon att jaga

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Lycka till ALLA ART:are som skall köra Södra Berget Runt i morgon. Inget Race för min del. Jag kommer att stå o jaga på er i någon backe :D:D:D

/ Kent

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Grymt bra kört ALLA ART:are som körde Södra Berget Runt idag. Försökte jaga på er så gott de nu gick i skogen. Nästan så att man blev lite sugen på att köra. Får ta igen det till nästa sässong. Vore kul att höra lite komentarer av er hur det var att åka idag.

/ Kent

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Race report Södra Berget runt:
    Lite nojjig när man åkte upp till Södra idag, mildare än tänkt och betydligt finkornigare snö än väntat. Körde trots det på klister (Chola i botten, lila och universal på topp). Inte bästa skidorna man haft men det fungerade helt ok. Startfältet drog iväg i som vanligt högt tempo, såg Martin 30-50 meter framför mig nästan hela första varvet. Tog in en hel del i sista stigningen upp mot varvning och efter drickat var jag ikapp och vi blev en grupp om fyra (tror jag). Drog ett tag uppe på berget och gick nog lite på rött. Fick en bra rygg utför mot NTO och när vi kom ner till slalombacken var vi bara två. Tappade tyvärr ryggen efter drickat och fick därifrån kämpa på ensam. Det är en tuff bana och det var rätt skönt att passera mållinjen. Peder och Martin skuggade mig och vi var tre ART:are som passerade mållinjen inom ett par minuter. Riktigt kul att vi många ART:are som kämpade oss igenom banan.

Kent:STORT TACK för din beundransvärda support efter spåret, det gav extra energi att höra dig hejja på efter banan.

//TomasE

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Tackar för supporten Kent, det behövdes verkligen på andra varvet! 😀

Kände mig mkt pigg i början av loppet och försökte hålla igen lite på första varvet med tanke på att det var två varv som vi skulle åka. Men backen uppför sidsjön upp mot södra berget var tung. Fick sedan slita rejält hela andra varvet. Då Tomas Edström och ett par till åkare passerade kändes det som jag skulle tappa rejält. Sedan återhämtade mig något när jag blev själv och kunde ändå åka på hyfsat.

Glidet, HF8, var ungefär medel jämfört med andra. Men det var inte alls så snabbt före som jag trodde det skulle vara, det sög rejält i vissa utförslöpor. Utför mot sidsjön loggade gps:n 45 km/h och där var det ett parti med sämre glid, vilket gjorde att man nästan stupade framåt.

Fästet var bra (kr30+universal) på första varvet, men på andra orkade jag inte riktigt trycka ner spannet och fick kämpa mkt med armarna. Såg på gps:n att första varvet gick på 1:09 och det andra på 1:15. Peder passerade mig med stora kliv vid smirnovbacken på sista varvet, starkt kört! Jag är ändå nöjd med loppet, det var en riktigt bra genomkörare.

Passerade för övrigt en åkare vid sidsjön (på andra varvet). Han hade problem att få fast skidan i bindningen, han tappade den två gånger, undra om han tog sig uppför sista backen?

/Martin

Keymaster

Som sagt, tuff bana var ordet! Mina armar tränade i Vasaloppsterräng är inte vana vid den här typen av bana men det gick helt OK.
    Valde att börja rätt lugnt i och med att det var rätt kaosartat i starten och tyvärr många blåbär som ställt sig för långt fram, fick därför köra rätt mycket slalom första kilometrarna och tappade många bra ryggar. Bra fäste första varvet, lite på bekostnad av bra glid dock och varvade på 1.10. Hade sedan ett halvtungt andra varv med sämre fäste och gick i mål på runt 2.31. Skön känsla och efteråt är det ju alltid ett kul lopp 🙂
    Räknade till 6,5 ART:Are i spåret; TomasE, Peder, Martin, Tomas_K, Janne, Tommie och en ivrigt påhejande Kent (stort tack för det).
    Nästa söndag blir det Medelpad Classic, kan vi slå 6,5?

Ha en bra söndag kväll, nu blir det hämtmat och en kall “fegis”

// Tomas

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

SBR 40 2011 till ända. Sedvanligt vallabryderi innan som komplicerades av blandningen av finkornig snö och grovkornig som frästs upp på morgonen. Grundade med Rode Chola och tog Swix KR30 och toppade m Blå Extra. Funkade kanon men tyvärr är mina snart 20 år gamla skidor lite stängda i belaget så glidet försvann redan efter några km.

Kaotisk start där alla skulle vara först oberoende av åkprestanda, tog det lugnt och avancerade i fältet under första halva varvet. I backarna ner förbi NTO var det lite frusterande att dubbelstaka och bli omkörd av glidande åkare men tog igen det uppför mot Ängen. Siktade ryggen på Martin o ThomasE i början på 2:a varvet och fick energi av Kents ivriga hejarop. Förlorade kontakten andra gången nerför NTO men kunde passera Martin vid Smirnovbackens fot, tror Martin hade lite magert m fäste då. TomasE hann jag aldrig ikapp, han var ett par minuter före mig i mål. Målet föresten, trodde jag var i mål men då skulle Ängen köras fram o åter en gång till innan mållinjen kunde passeras. Tommie blev också lurad såg jag.

Ett bra lopp med 160 i medelpuls.

http://connect.garmin.com/activity/65847295

ProfilbildHenrik Montelin
    Deltagare

Bra kört grabbar, härligt att läsa om era upplevelser i spåret. Verkar som om ni har en bra grund inför Vasaloppet. Kul att läsa om era bryderier om vallningen. Inte bara Kalla och co som har problem ser jag..

Vi ses
    Henke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.