Spåravgifter

Alnö Race Team Forum Skidåkning Spåravgifter

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Spåravgifter smög in här i Sundsvall på Södraberget 07/08 men ingen tog ngn större notis om dem. I fjol var det lite bättre ordning då många köpte spårknapp eller dagskort i automaten som gällde fram till SM ungefär. Nu från i år är det obligatoriska spåravgifter i Funäsdalsfjällen också. Tidigare finansierades spårmaskin mm med att hotell, näring och privata stugägare betalade in till kostnaden men det räcker inte längre. Nu har vi har köpt säsongkort för 660 kr/person och jag tycker det är helt OK. Varför ska någon annan betala för spårmaskinen som kör för min åkning? Jag vet att i Dalarna (Mora) är det en upprörd debatt om spåravgifter men jag har inte hört samma tonläge här i Sundsvall. Nu väntar vi bara på kylan, var är SNÖN? ( i västra Bruksvallarna mer än 40 cm numera)

ProfilbildThomas Johansson
    Deltagare

Grattis Peder!!
    Du blev först att skriva här. 😀
    En premie kommer med posten… eller om det var med cykelbudet. 😎 😎

Jo, jag gissar att det finns rotat i vår fantastiska allemansrätt.
    I skogen skall alla få vara och allt skall vara gratis. Sedan att saker kostar att driva i skogen är det ingen som har förståelse för.
    Jag tycker precis som du att en avgift är helt rimlig.
    Tänk om slalombacken skulle vara gratis?

660 SEK är det i Sundsvall eller Funäsdalen?

/Thomas

ProfilbildTomas Nordqvist
    Deltagare

Betalade 200 kr för åkknapp på Södra berget som jag köpte via klubben för Säsongen 08/09, är inte mycket att snacka om tycker jag iaf. Tror det är för kanonsnön man får betala på Södra, kontrollerna av att man hade åkknapp eller hade betalat dagsavgift, 30 kr, upphörde iaf efter natursnön kommit.

/Tomas N

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Bruksvallarna/Funäsdalen och Nordic ski kostar 660/säsong fram till 1:a dec och därefter 850/säsong, 50/dag. halva priset om man har liftkort i området för aktuell tid. En säsong på Södra ska kosta 350/säsong och 30/dag men man kanske får rabatt via klubbar. Tror det ska kosta hela säsongen i år men i fjol var det till 20-25:e januari eller nått.

När blir det vinter?:/

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Här finns info om södras kanonspår. [url]http://www.kanonspår.nu/[/url]
    Ser ut att vara lite halvdåligt med snö på webkameran :/ Jag och Henke T åker till vemdalen nästa helg, så att vi får se lite snö. Även Mats G kommer att åka upp på träningsläger med Alnö sk.

Thomas J, bra jobbat med nya kategorier på diskussionsforumet 😀

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Ännu så länge är det fritt i Vemdalens skidspår . Men kanske det är en tidsfråga innan dom inför det där också.

Jag ska också upp nästa helg för att åka skidor. Ett gemensamt pass på lördag kanske??

/Kent

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Ja, det låter som en bra ide! Vi får höras av på fredag och bestämma ngt, vi åker upp nu på torsdag och hem på söndag eftermiddag.

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Jag åker upp på fredagkväll. Ringer dig under kvällen på fredag.

/Kent

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.