Våffelrännet 15 Jan?

Alnö Race Team Forum Skidåkning Våffelrännet 15 Jan?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Är det några ART:are som har tänkt åka våffelrännet på söndag?
    Eller laddar ni inför Södra Berget runt?
    Är lite sugen på att få en liten genomkörare.
    Ser ut att bli bra temp/väder enligt prognoserna. (nu i alla fall)

/ Kent

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Är också lite sugen, siktar på en anmälan på plats om temp och väder är ok.
    //TomasE

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Hur många våfflor får man? /Peder

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Ja hur många våfflor man får måste vi undersöka närmare- En tillräckligt bra anledning till start tycker jag! Hoppas att vi kan bli ett gäng. Belgiskt klunga kanske 😉

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Lutar åt att vi åker 20k på söndag, efteranmäler om vädret OK. Tänkte gno lite klassiskt på Södra vid 16.00 i em för att vänja ljumskarna om nån vill träna Belgisk på Ski!

/Peder

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Blev tempo…

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Var o testade Tövas skidspår i går. Var riktigt fint på dom flesta ställen runt slingan. Utom när man kom ut på lägdorna där skidspåren drev igen snabbt. Trots att spårmaskinen låg ca 10 min före mig på andra rundan på lägdorna så hade dom blåst igen med snö och det blev tungåkt. Hoppas att vinden avtar till på söndag annars blir det jobbigt.

Är lite fundersam över min start då min onda axel börjar göra sig påmind.
    Det kan bli ett långpass på F&S istället.
    Beslutar mig på söndag morgon om hur det blir.
    Kör hårt ni andra.
    / Kent

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Så fick man sin våffla då! ART knep en silvermedalj genom skidfantomen David Holmbergs 2:a plats, 2:a ARTare blev Martin med stark skidåkning. Jag kämpade mig in som 3:e ARTare på en 11:e på 1.09 och TomasE på en 12:e plats i snöfallet. Många andra ARTare sågs i spåren. Anna och Monica skidade snyggt in i mål efter varandra på 20 k. Uppfattade att Pernilla åkte 10k men inte hundra på det. Kommer väl nån resultatlista vad det lider.

En skön dag i Strategens skidspår! All heder åt Anders Wiig som var tävlingsjury, spåransvarig, sjukvårdsansvarig mm och sålde lotter för brinnande livet.

//Peder

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Våfflan satt fint efter 20 km i spåret.

Kom iväg rätt skapligt och kunde konstatera att jag efter första “slingan” hade två ART:are på rullen. Både Martin och Peder passerade upp mot nästa krön och Martin kunde efter stark åkning ansluta till en grupp framför. Peder hamnade några meter bakom och jag ytterligare en bit bakom. Pulsen var rätt hög när jag nådde banans högsta punkt och det kändes rätt skönt att komma ut på ängarna. Andra varvet kändes lite bättre och jag kunde precis som Peder skrivit komma in som 12:a. Martin såg väldigt stark ut idag och att Peder är vass på det mesta som kräver lite puls vet vi ju sen tidigare 😉 Kul med många ART:are på startlinjen och det kändes fint med en rejäl pulshöjare.

//TomasE

Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Inget om valla, före och resultat av detsamma …? Vi måste ju börja stressa upp vallningen pss som förra året, för att slutligen kulminera dagen/kvällen innan VL?
    Bra kört och kul att höra om många ART på startlinjen!

// Tomas

ProfilbildMonika
    Deltagare

Ja det var en härlig dag i skidspåren. Efter en lugnt start från bakre position och ett litet stopp då två ivriga fallna herrar blockerade spåret så flöt allt på i skön takt. Mitt mål var att komma under de någon av de (för mig) rimliga seedningsgränserna för Tjejvasan, 1.50 eller 1.40.

Första varet så agerade jag lok åt en gäng som åkte 10 km och de andra varvet åkt jag ensam och koncentrerade mig på att hålla undan för Anna som kom ångandes strax bakom. Tiden i mål blev 1.39 så det kändes jätteskoj!

Skidorna gick toppenbra och fästet var blå extra i lagom många lager. Vilken glidavalla det var får vallateamet svara på….. 😉

//Monika

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

“Hur svårt kan det vara” sa Peder efter målgång när det gällde vallningen. Kanske bör tillägga att det var efter att jag beklagat mig lite över skidorna. Kan inte annat än hålla med, några minus och lite nysnö i luften bör inte vara så svårt att få till något som fungerar.

Jag vallade upp mina två par igår och åkte upp till Södra för en liten test. Mina gamla RCS med Swix HF6 och ett nyare par med en från min sida gammal favorit, en Ski-Go mix innehållande HF grön och HF Orange. Resultatet blev ingen större skillnad men kontentan – inget superglid. Beklagade mig lite på vägen hem för Bella som snabbt kommenterade och påminnde mig om fjolårets vallanojja i samband med Vasaloppet, riktigt så illa var det däremot inte 😉 (Bella håller inte med..). Idag valde jag mina gamla RCS med HF 6, trots att dom är lite väl hårda. Tyvärr kan jag däremot inte skryta över några superskidor utan snarare kändes dom lite sämre än genomsnittet. Igår körde jag med VR45 som fästvalla och det fungerade bra så det fick bli dagens val. Väl på plats var det några grader kallare och det kom lite nysnö så jag toppade med ett par tunna lager VR 40 vilket jag tror var vad de flesta körde på. Fick slita lite i några backar men tror mest det berodde på trötthet och spann mer än fel fästvalla.

Så från min sida så hoppas jag på lite positiv respons på kommande skidtävlingar annars kommer kvällen innan vasan att bli riktigt jobbig.

//TomasE

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Dagens valla: Fäste 2 lager VR45 med 3 lager VR40 på. Glid LF7 åsså lite dyrparafin insmält och inborstat. Ni som behärskar rillning, hur gjorde ni, lite grövre rill kanske hade gjort det där sista extra i färsksnön idag? Tror TomasK får lära mig det där…

@TomasE
    : Det enkla med vallningen syftade till fästet idag, glidet kan man nog göra massor med i det här föret.

//Peder

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Nu har Bella lagt upp lite bilder från Våffelrännet.

//TomasE

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Fin dag i spåret, vindstilla och lagom temperatur. Kul m bilder oxå! Det kändes bra uppför men lite trögt i stakningen. Glid HF7 och fästvalla V40 blå extra ett par lager. Testade skidor precis innan snöfallet och hade bra glid. Sedan när snön kom gick det lite trögare. Skulle nog inte ha lagt på de två extra lager valla några minuter innan start. Fästet var iallafall riktigt bra och sedan hade vi ju någa som spårade framför 🙂 Tur oxå att Monika klarade seedningen till led 2 i tjejvasan annars hade väl vallateamet fått skäll… 😉
    Siktar på att åka södra berget om runt om vädret är ok

Peder>> Ja, strukturen o rillning är ju oxå en vetenskap. Det kan nog vara viktigare än valla, speciellt i sugande före. Grov riller är främst för blötföre. Jag har endast en enkel riller av julgranstyp (kähärä), men har inte provat om den förbättrar glidet ännu.
    http://www.enklaresport.se/popup_image.php?pID=120&osCsid=h40j0fpokli9bqrs0c0pfeod47

Såg i landslagets vallabuss när de var på team-sportia att det fanns många redcreek rillers i lådorna…

http://www.rs-riller.com/PDF/RS%20RILLER%20XC%20GUIDE.pdf
    http://www.redcreek.se/download/riller.pdf

/Martin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.