Vasaloppet 2011, Eftersnack

Alnö Race Team Forum Skidåkning Vasaloppet 2011, Eftersnack

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Vasaloppet 2011, Eftersnack
    Ett liten sammanfattning av mitt vasalopp:

Solsken, medvind och rälsspår. Mkt härligt att få åka ett vasalopp under dessa förhållanden 🙂

Lika mäktig känsla som vanligt att känna stämmningen innan start. Helekoptrar i luften, vassaloppsmusiken och alla yra skidåkare som springen omkring innan start. Startade iår på 4:e raden i led 3. Uppför mot smågan gick det riktigt långsamt, bitvis stod det helt still i backen. Det var stor skillnad mot när jag stod i led 2 förra gången, då hade jag med bakhala skidor maxpuls direkt i första backen. Iår hade jag mkt bra fäste eftersom jag inte ville uppleva samma sak igen. Med detta i minnet lade jag tyvärr på ett extra “panik-lager” VR45 precis innan start. Detta påverkade glidet lite negativt och jag hade lite sämre glid än medel. I vissa partier av loppet upplevde jag att det var ganska sugande före. Men överlag var det riktigt snabba spår.

Efter 2 mil fick jag krampkänningar i ländryggen som jag har haft problem med sista 2 veckorna. Tankarna kom att nu var det kört. Som tur var släppte krampen efter en halvtimme. Fick GT tabletter och en ipren av Monika som var min exemplariska langare under loppet :). Det kanske var räddningen. Efter detta började jag avancera lite i fältet utan att stressa. Hörde att Thomas Edström låg precis framför mig i spåret och efter cirka halva loppet kom jag ikapp och vi åkte lite tillsammans. Mkt skoj att känna igen en ART:are i spåret. Tomas var oxå lite missnöjd med glidet men åkte starkt uppför. Detta gjorde att farten passade mig perfekt.

När de var cirka 3 mil kvar tappade jag staven efter att någon trampat fast den i en svag utförslöpa. Då fick jag skida tillbaka med massor av mötande åkare. Jag fick tag i staven och lyckades undvika kollitioner. Där hade jag riktigt tur att staven inte gick av.

Sista två milen kände jag mig stark vilket gjorde att det var roligt att åka. Tidigare år har jag tappat totalt på slutet. Iår var det en helt annan upplevelse att åka med krafter kvar på slutet. Fick en cola+kaffeblandning av monika på slutet och den gjrde susen. Mäktig känska att staka in på upploppet i Mora.

Vi ses snart på måndagsklungan!

/Martin

Tiden blev 5:15 och placeringen 1070
    Fäste VR40+VR45, cirka 7 lager totalt. Betyg 5+
    Glid HF8+FC8. Betyg 2+

http://www.endomondo.com/workouts/nH5XalzhECU

ProfilbildLeif Nyberg
    Deltagare

Tyvärr så missade jag hela införsnacket, men min upplevelse av loppet var först och främst att det var besvärligt att bestämma vallningen då spåren i Mångsbodarna var väldigt isiga under Lördagen, jag visste att dom skulle spåra om på kvällen så jag chansade på grundvax,3 blå extra,2VR50,2VR45 och ett paniklager VR40 innan start. På glidet hade jag UltimaHF/GulHF+C44 och jag var jättenöjd med skidorna.
    Jag startade från 4:e raden i 4:e led och det gick lugnt uppför första backen. Jag hade aldrig någon mental svacka under loppet trots att kroppen var helt slut. Min fru coachade mej via telefon och jag fick veta att jag hade medaljchans. Plockade faktiskt placeringar under hela loppet men lyckades inte att ta mej in under de 2000 bästa, placeringen blev 2114 och jag tog medaljen med ca 2 minuter tillgodo, är jättenöjd med både lopp, skidor, spår och väder

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Vasaloppet 2011 Race report
    Testade skidor under lördagen och skulle efter omvallning av glidet på raceskidorna “bara” toppa med Ski-Go´s pulver C44/7. Har inte använt det pulvret tidigare men hade extremt svårt att värma in det i belaget och ännu svårare att borsta bort det. Blev rejält nojjig efteråt om jag verkligen skulle åka på dom eller ta mina gamla skidor som har ett betydligt hårdare spann. Aningens stressad flyttade jag skidmärkningsdekalerna från de nya till de gamla för att sedan flytta tillbaka igen, kan skratta åt det nu men INTE just då.

Uppstigning kl 04.00 för frukost och avresa ner till start. Väl på plats kändes allt bra och jag fick en bra plats som 6-7 i led tre. Det flöt på bra uppför backen utan att behöva rusa, uppe på myrarna konstaterade jag att jag hade betydligt sämre glid än genomsnittet och efter Smågan ner mot Mångsbodarna var känslan att halva startfältet ven förbi.

Precis som Martin skrev ovan så åkte vi i närheten av varandra i ca 1-2 mil och småpratade en kortis. Jag tror att Martin precis som jag fick lite info från våra respektive “stora” serviceteam som förmånligt servade oss under resan mot Mora. Efter Evertsberg (tror att det var där) låg Martin ett tiotal meter före mig och jag såg honom sakta glida iväg och trodde att nu är det nog kört att komma ikapp. Vet inte riktigt var jag passerade nästa gång men skulle tro ett det var i backarna kring Oxberg.

Glidet blev som tur var bättre och bättre, bäst var det när jag stod på sidan av spåret vilket jag oftast fick försöka göra. Jag kände mig väldigt stark uppför, där jag hela tiden tog många placeringar. Hade egentligen bara en period strax innan Eldris där jag fick slå av lite efter att jag försökt följa en för snabb rygg.

Inne i Mora stod serviceteamet och skrek att det fanns chans på att bli bland de tusen första. La på en sista spurt (kändes så i allafall) och lyckades passera några stycken för att i början av upploppet höra speakern annosera ut att nu har vi precis passerat 1000, lite surt 🙁

I mål på plats 1020 och på tiden 5.13.57. Jag är väldigt nöjd med tid och placering trots nojja och glid och vill passa på och tacka alla i serviceteamet dvs Bella för allt stöd under loppet.

Bra jobbat alla ARTare i vasaloppsspåret.

//Tomas

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Glömde lite fakta om vallningen.
    Fäste: Toko Basewax invärmt, 2 lager VR 40, 2 lager VR45, 2 lager VR 40 Betyg 5+
    Glid: Start BWLF i botten, Nya mirakel vallan Swix Marathon (tänkt racevalla som ratades efter test),HF 6 + ett halvtaskigt lager pulvervalla Ski-Go C44/7 Betyg 2 (kanske mest beroende på vallajärnet och eller vallaren)

//Tomas

Tomas KarlssonTomas Karlsson
    Keymaster

Vasalopps rapport 2011

Lördag efter lunch lades fästet på. Då jag hade fördelen att vara på plats under hela veckan så hade jag följt Swix rekomendationer under hela veckan med mycket gott resultat. Så gjordes även inför loppet och det blev en VG35 i botten följt av olika lager med VR40 och VR45, toppen var VR40. Då endast Mora – Eldris var nydraget under lördagen gjorde jag mina tester där och kunde konstatera att det borde funka.

Söndag uppstigning 03.15 och avresa från Mora i egen bil (med chauför) strax före 04.00. Resan gick mycket smidigt och vi var framme runt 05.00. Blev då förvånad av hur långa köerna var till fållorna … Hade väl garanterat 150 pers före mig till led 4, men det var bara att hålla sig lugn och invänta insläpp (nästa år åker vi ännu tidigare …). Intressant också att se hur j_a fräcka en del är genom att smyga in sig i kön och ibland blev det ett herrans liv. Väl inne i fållan hamnade jag i 6:e raden rätt långt ut till höger.

Efter lite fika, uppvärmning, toakö mm så var det då dags för start. Hinner väl åka ca 100 – 200 m innan jag ser att folk börjar bromsa, paniken infinner sig och vi blir stående helt still. Det är några tomtar en bit fram som kraschat och jag kan säga att det är inte kul att stå still och se hur 100 pers i sekunden drar förbi. Nåväl, jag undvek problem och kunde sedan staka på rätt hårt. Hittade några luckor för spårbyten och kunde pss ta igen en del.

Sedan klassiska första backen och där går det INTE fort. Jag hade koll på klockan och efter 27 minuter kunde jag börja åka obehindrat. Påbörjar sedan upphämtningen och tar nog ett antal hundra platser fram till Smågan där jag är på plats nära 3000.

Känner mig sedan starkare än nånsin och kan gå på hur bra som helst, perfekta skidor med grymt fäste och glid över medel. Ser efteråt att jag tar ca 1100 platser mellan Smågan och Evertsberg. Går mycket bra i backarna uppför där jag tar flest platser och känner mig mycket stark ända till Oxberg. Hör där att täten är nära mål efter 03.45 och kan således räkna ut ungefärlig medaljtid, inser också att snittet på GPS’n ska räcka.

Nu blir det dock varmare, mindre uppför, mer stakning, sämre glid och det börjar bli jobbigt i rygg med all stakning. Har tungt mellan Oxberg och Eldris och kan se att mitt snitt sjönk från 17.8 till 14.8 där … Efter Eldris dock känner jag mig nästan hemma och känner till varenda sväng och det går rätt lätt in till Mora.

Det blir till slut 5.38 och plats 1878. Målet var medalj och under 6 så jag är mycket nöjd. En supersöndag med mycket goda förhållanden.

Till nästa år hoppas jag att min tid räcker till led 3, sen till med lite styrketräning för rygg och stakning så ska jag nog höja målsättningen.

Bra kört alla ART:are! Jag anmäler mig i veckan till nästa år 🙂

// Tomas

ProfilbildTomas Nordqvist
    Deltagare

Vasaloppet 2011

Var mkt osäker på formen inför årets VL efter en vinter med lite skidträning och inget lopp genomfört före VL. Blev dessvärre bara sammanhängande skidträning från mitten på januari pga jobbyte och flytt till Uppsala.

Åkte till årets VL på lördagen med före detta kollegor som gjorde premiär på VL. Vi hyrde ett hus 3 mil norr om Sälen som en före detta kollegas polare har vilket funkade klockrent, vi kunde valla inomhus och slapp också trafikköerna på väg till starten :D.

Vallning jag åkte på i år var mkt likartat det Tomas E körde på, jag lade:
    Fäste: Toko Basewax invärmt, 2 lager VR 40, 2 lager VR45, 3 lager VR 40. Betyg 4, (lade lite för kort men hade skapligt fäste hela vägen iaf)
    Glid: Start BWLF i botten, HF 7, struktur 2*0,5+2*0,3 med RS-riller. Betyg 2. (Skulle nog lagt HF8 +pulver och grövre struktur)

Uppstigning körde vi vid 04, käkade gemensam grötfrukost, gjorde en sista check på att allt var med och åkte sedan till starten. Vi var på plats ca 05:45 vilket passade mig perfekt, var det ingen kö till mitt startled 1 som jag hade kvar sedan ifjol så då gick det snabbt att ställa in skidorna. Efter att ha ställt ut skidorna, gick jag tillbaka till bilen, fyllde på med en andra frukost, bytte strumpor och satte på skidpjäxor.

Väl tillbaka i startledet värmde jag upp och laddade för start. Vis av erfarenheten från fjolåret då det gick riktigt fort uppför första backen, hade då nästa maxpuls på toppen av den, kändes det lite extra i maggropen med oprövad form. Starten tyckte jag dock gick lite lugnare i år och jag upplevde även att det gick lite lugnare uppför första backen men var ändå rätt sliten innan jag var uppe i år också. Inbillade mig att jag skulle kunna börja gå på som ifjol när jag kom upp men blev istället frånåkt av många, hade inte alls samma klipp i stakningen men det var väl inte så konstigt med den ringa skidträning som bedrivits i vinter heller kanske. Hade dessvärre även ganska dåligt glid och det bidrog säkert. Var ett tag helt övertygad om att jag skulle bli passerad både av Tomas E och Martin före Mångsbodarna då de visat så fin form i år. Fick också krampkänning i vaderna redan vi 15km, tror det beror på den höga farten i första backen för det försvann sedan och återkom aldrig under loppet. Började sedan känna mig sliten redan vid ca 30 km och hade många schaktningar men insåg då jag passerat 60 km att det nog kommer gå att sig i mål på vettig tid iaf. Kunde dock aldrig tempoväxla och hade mkt få perioder då det kände bra/ok utan fick istället nöja mig med att nöta på i mitt eget tempo hela tiden.

De sista 25 km på årets VL var dock rent slit i år, med så lite skidträning som jag genomfört (tror det blivit ca 40-50 mil skidåkning på hela vintern) så får man inte den hårdhet i kroppen som krävs att orka åka 90km i hög fart. Räknade ned varje km på slutet och fick fokusera på att varje stavtag tog mig närmare Mora för att uppbåda viljekraft att fortsätta mata på. Tappade också platser hela tiden vilket var psykiskt jobbigt men upplevde det som fler än jag såg efteråt att det i själva verket var. På upploppet gick det dock bra i år och jag orkade hålla de andra bakom mig som jag hade i släptåg, kändes skönt att få avsluta på det sättet =).

I mål gick jag på plats 535 och på tiden 4:53:25. Är mkt nöjd med den tiden utifrån mina förutsättningar, går tydligen trots allt ganska bra att leva på teknik och stark vilja. Blev ordentligt sliten i år men redan nu börjar man ju när kroppen sakta återhämtar sig tänka att nästa år då j-vlar skall jag ta revanch, jag vill ju komma tillbaka till det positiva lopp jag hade 2010 med en 191:a plats och att jag då kunde plocka placeringar under hela loppet, inte tappa som jag gjorde i år.

Men starkt jobbat alla ART-are i Vasaloppsspåret, vi syns i cykelsadeln i sommar 😀

//Tomas N

ProfilbildLeif Nyberg
    Deltagare

Om inte jag är helt felunderrättad så är väl en placering mellan 1000-2000 samma som led 3, så du kan känna dej säker på 3:e ledet nästa år.(kolla seedningstabellen)
    /Leif

ProfilbildLeif Nyberg
    Deltagare

Jag la också C44/7 och hade samma noja som dej, för mej blev det noll “gnistregn” och dessutom brände det fast på vallajärnet. Gjorde om allting 2 gånger men inte blev det bättre. Vad göra? Bara att köra men skidorna var jag ändå nöjd med. Måste kolla upp med ski-go om man ska ha någon helt annan teknik när man lägger på denna.

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Skönt att höra att det var fler som upplevde samma problem 🙂 Känner exakt igen mig i det du beskriver, inget gnistregn och att det brände fast i vallajärnet. C44/7 finns ju inte med i Ski-Go produktsortiment på nätet. Där finns “gamla” C44 och har där en rekomenderad vallatemp på 145 grader, vilket inte kan anses som extremt hög temp. Kanske kan vara så att C44/7 kräver mycket högre temperatur på vallajärnet?

I måndags bröt en kraftig förkylning ut, så nu ängnas tiden åt att bla försöka forska lite i det dåliga glidet. Svårt att hitta någon gemensam nämnare men det bästa jag hittat hittills är ett resonemang kring flourvallor, se nedan.

” Egentligen är det inget problem med att ha fluor på glidzonerna. Problemet som finns är att fluoren för de lite varmare fluorvallarna gör att den glidvallade ytan/belaget blir lite mjukare. Blir då ytan lite mjukare än de vassa torra snökristallerna så kommer man att kunna uppleva lite problem med glidet första delen av loppet. Detta beroende mest på att de torra snöpartiklarna fastnar i den mjuka ytan på glidvallan och bromsar. Detta sker i temperaturområdet där snön är ca -6 C grader och kallare. Blir snötemperaturen varmare än -6 C så kommer detta problem att försvinna. För då kommer man genom friktion ganska lätt kunna skapa vattenfilm för smörjande effekt även med mycket fluor under skidorna.
    De som åkte snabbt mellan 4 och 5 timmars åktid fick aldrig några problem med mycket torrt snöstoft och snömos. För många med lite längre åktider än fem timmar så gick det säkert från ungefär Oxberg och ned mot Mora betydligt långsammare. Och för de flesta så var det troligen den torra snön som bromsade i fästvallan.”

//Tomas

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.