Vasaloppet

Alnö Race Team Forum Skidåkning Vasaloppet

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    ProfilbildTomas Nordqvist
    Deltagare

Någon fler än jag som åkte vasaloppet igår?

Jag satt nytt pers, blev plats 191 med tiden 4:38:23.

Loppet var dock rejält slitigt i år, var trött redan när jag kom uppför första backen men efter ca 7-8 km kom jag in i loppet och kunde då börja avancera. Lyckades sedan plocka platser genom hela loppet men slet grymt ont de sista 3 milen, fick uppbåda all viljestyrka för att inte stanna kvar bakom de jag kom ikapp då utan fortsätta att köra om. När jag kom i mål var jag så slut att jag skakade men väldigt nöjd med dagen efter jag fick reda på tid och placering, var skönt man kunde ta ut allt. Känner mig piggare i kroppen idag efter en natts sömn men stelheten i ländryggen lär nog sitta i någon dag till.

Blir nu skönt vila några dagar och ladda batterierna men ser redan fram emot cykelsäsongen. När kör vi första måndagsklungan?

/Tomas N

ProfilbildJonas Boström
    Moderator

Imponerande!
    Starkt jobbat. Satt själv på en spinningcykel på Golds och följde loppet. Ser nu också fram mot klungorna. Plusgraderna idag gör att det spritter i benen:)

ProfilbildKent Eriksson
    Deltagare

Ja det är bara att instämma föregående inlägg.
    Grymt imponerande Tomas.

/Kent

ProfilbildMartin Melander
    Deltagare

Mkt bra Tomas! 🙂 Känner igen det där med att vara slut vid målgång… Riktigt skoj att följa loppet på tv, det var rejält spännande. Mats G åkte också vasan riktigt bra, under 6 timmer. Han kommer hem ikväll tror jag. Kent, gjorde även en bra insats på Öppet spår då det var lite tyngre före.

ProfilbildTom Wieselblad
    Deltagare

Ruggigt Tomas!

Peder OlssonPeder Olsson
    Keymaster

Härligt Thomas! Imponerande kört! Apropå Måndagsklunga känns det avlägset här i Bruksvallarna, 6 minus och hård vind just nu…blir nog skidor ett tag till…och sedan cross /Peder

ProfilbildMats Gustafsson
    Deltagare

Imponerande Tomas!

Jag själv fick slita [u]rejält[/u] mot slutet eftersom jag hade som mål att klara medajen.
    Första halvan gick bra. Bra spår och bra skidor.
    Då jag var i Oxberg hörde jag i högtalarna att det var spurtstrid på gång i täten. Eftersom jag var där vid 12 tiden så kunde jag räkna ut att det skulle krävas drygt 6 timmar för medalj.
    Ungefär efter Oxberg upplevde jag att det blev sämre glid. Spåren höll inte ihop som tidigare. Lite lösare.
    Och eftersom att jag var rätt sliten där så blev det en kamp mot klockan.
    Klarade målet. Tiden blev 5.58. Det krävdes 6.04 för medalj.
    I stort så var det ett bra före. Bra spår och bra temperatur.
    Jag är jättenöjd så här efteråt, för en som börjat åka skidor på äldre dar.

/Mats

Deltagare

Bra kört Mats!

Var tufft greja medalj i år då de körde för fullt hela loppet i eliten. Var nog många med medaljmål som missade pga det.

Hade också bra skidor som du, kommer särskilt ihåg en som skrek “vilka jävla hobbyskidor jag har” när jag gled förbi honom i utförsbackarna efter Evertsberg =).

Var annars inte ett särskilt lätt före, blev “mjöligt” i spåren där andra åkt före, gick därför lättast att åka i spåren efter kanterna som få åkt i. Det blev inte glatt som det ofta blir där andra åkt före. Håller med dig, Mats, om att spåren var sämre på slutet också, där var de lösa redan när jag passerade så jag kan tänka mig hur de blev senare.

/Tomas N

ProfilbildTomas Edström
    Deltagare

Du verkar vara i GRYM form TomasN!

Vasaloppet gick ok även om man hoppats på en lite bättre tid, som vanligt:-). Blev lite “nojjig” när jag testade skidorna dagen innan och glidet inte var speciellt bra. Fick för mig att fästet var för tjockt så det blev några tunna lager tlll nästa dag. Resultatet blev tjuvsläpp redan i första backen. Glidet var ändå bra jämfört med övriga runt omkring, så jag bestämde mig för att köra på. Gick ändå skapligt men fick slita hårt på armarna i uppförsbackarna och i Oxberg fanns inte mycket kvar att ge. Gick in på 5,59 och klarade medaljen med några minuter.

Nu tar vi fram cyklarna och ser fram mot många trevliga rundor i sommar.

//TomasE

Deltagare

Bra kört av dig TomasE och grattis till medaljen =)

Vad tiden blir påverkas rätt mycket av föret och det gick inte särskilt lätt i år även om föret var ok. Att då nå ett tidsmål kan vara svårt. Hade gärna åkt lite snabbare jag också men placerade mig bättre än förväntat och det säger mer om prestationen än tiden så jag är riktigt nöjd (även om det alltid är tiden folk frågar om).

Blir extra slitigt också utan skapligt fäste, VL är för långt och kuperat för att man skall kunna gå enbart på armarna om man inte är elit. Jag körde dock också som du med ganska klent fäste och fick då slita mycket i de brantare backarna men jag tyckte jag tjänade på det ändå genom att jag hade bättre glid än de flesta. Känns ju alltid bra att kunna glida förbi andra utför, då får man lite extra kraft, man sparar in några stavtag efter varje utförslöpa och så går det ju lite lättare på stakpartierna också som utgör stordelen av loppet.

I helgen åker cykeln dock cykeln fram igen, då blir det årets första mtb pass 😀

/Tomas N

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.