VR 2014 RR

Alnö Race Team Forum Vätternrundan VR 2014 RR

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Profilbild Ola Enebro 4 år, 9 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Peder Olsson
    Peder Olsson
    Forumledare

Continental Test Team sub 7.

CTT hade 5 ARTare och en kvartsARTare från Östersud med i laget. Vi hade starttid 12.00, först av subgrupperna men det hade blitt nått tokigt i planeringen så vi 45 startade tillsammans med 30 st i Bianchi (bröderna Stevenson mfl starkingar som skulle dra fram Oskar Svärd till bra klassikertid) samma starttid så arrangören ville att vi skulle starta 12.02, utan MC. Dessutom hade kanske 10 soloåkare på nått sätt smugit sig in i vår starttid, bla Jesper Dahlström från Motala. Vädret var sol, sommarsvalt och en kraftig nordost. Klädvalet enkelt, kort-kort utan extra kläder med. 2 literflaskor med sportdryck med extra NaCl och gel i 125 ml flaskor.

Taktiken i CTT var att köra med 2 ”motorer”, vi taggades som ”A” eller ”B” innan start och skulle byta typ var 30 min på kaptens signal. Jag var en ”B” cyklist tillsammans med Martin, TomasK och Janne och vi skulle börja i en roterade svans söderut från Motala. Soft kan man tycka, men Not. Tänk Timrå GP, 50 km/h och kantvind. Kom ihåg att första gången jag tittade på datorn stod det höga 600 W. Första timmen var nåt hialöst jobbig. Taktiken med 2 växlande motorer havererade efter först bytet. Dels var vår klunga inte helt homogen avseende kapacitet, dels mixade de 10 frifräsarna upp sig och skapade förvirring i körningen. Det roterades åt knepiga håll, och ett centralt problem, folk körde Ego i kantvinden, la sig på halvhjul i lä för att skydda sig vilket gjorde andra otroligt utsatta och fick flera att bränna ut sig tidigt.
    Klungan delade sig sorgligt nog redan efter en knapp timme i 2 halvor och jag och Roger från Östersund var enda norrlänningarna i den första.
    Åkningen blev mer och mer ordnad, vi släppte in de friåkare som var med i rotationen och alla körde mer eller mindre för gruppen, även om vissa gamla rävar ändå inte kunde släppa sin instinkt att i många lägen skydda sig själv framför att smidigt köra för gruppen.
    Ner till Gränna hade vi nästan 49 km/h i snitt och till Jönköping 48,4 km/h så vi hade lite marginal att köra på i motvinden på västra sidan av Vättern. Snittet sjönk succesivt och när vi stannad första gången vid tankbilen efter Fagerhult för #1 och vattenbunkring gick vi in med 45 km/h och ut med 44 km/h. Upp förbi Hjo, Karlsborg, och mot Askersund blev det tystare och tystare i klungan. Motvind i spets men inte så riktigt besvärligt, långa sträckor är det tät granskog som utgör en effektiv vindskärm. Folk blev dock mer och mer trötta, klungan hade lite olycklig casting med några cyklister som slog av för mycket och gjorde att ibland gick det 39 och ibland 46 km/h. Hur som så knaprade vi på marginalen för att upp i Askersund definitivt ligga efter med flera minuter. Nu var klungan rökt som kropp. Sista 5 milen gick vi runt på ganska få cyklister och efter Medevi körde vi ursinnigt med sura ben för att försöka komma in på vår måltid. Roligt att ett stort ART-gäng softade i solen på upploppet vid Ahsells och hejjade stort när vi kom förbi! Kung! Körde stenhårt ända in över linjen men tolkade min egen klocka att vi missat målet men nån minut. Träffade Christer i målfållan som donerade en halv VRlättöl och kunde på sin telefon konstatera att min officiella tid var 6.59.50!!! Hur skönt var det att få höra det, jag menar inte att det gör så stor skillnad på 6.59 eller 7.01 men ändå, sub 7. Check.

I CTT vill jag spec tacka Erik Vrang och Mats Pihlström för hela arrangemanget och under loppet de som höll in mot kaklet och spec Jonas Bohr för urstarkt stabil körning hela vägen.

Känner mig inte direkt sugen att anmäla mig till VR 2015 just idag, men man ska aldrig säga aldrig… Men måste säga att det är mycket trevligare att köra i ARTs tröja med cykelvänner man känner lite närmare. Kanske blir det en lasagne-tur med stopp i varje depå och järnet däremellan eller snacketempo med goa vänner eller grindvakt åt nån subgrupp lite under min egen kapacitet kanske? Vi får se när hösten kommer.

Peder

Profilbild
    Roger Hugosson
    Deltagare

Jag tar av mig hatten och bugar! Respekt säger jag bara. Men det där sista du skriver. Lasagne, snacketempo, grindvakt. Jag känner dig Peder och förstår att du förmodligen, när du skriver detta, inte riktigt fått alla depåer fyllda i kroppen ännu.

/Hugge

Profilbild
    Ola Enebro
    Deltagare

Kul att läsa din RR, Peder. Sjukt snabbt!
    Grattis till dig och övriga som gjort fina insatser i årets runda, oavsett nivå.

Nu väntar jag (och säkert många med mig) på RR från övriga deltagare i VR från Alnö Race Team. Sub 10, Sub 9:30, Sub 9, Sub 8. Detaljer, detaljer, detaljer!

Läste någonstans att årets runda var ca 3 km längre än tidigare också. Var hade de lagt till dem?

Peder Olsson
    Peder Olsson
    Forumledare

3 km ”extra” var längst i norr vid Askersund. Istället för att ta den lilla vägen höger med en 180 gradare ut mot väg 50 fortsatte man en bit norrut innan högersväng in på väg 50. Fortfarande ”bara” 298 km. //Peder

Profilbild
    Peter Höglund
    Deltagare

RR VR2014 sub 9:30
    I vanlig ordning pirrar det i magen när klockan ringer 03:15. En sådan där skräckblandat förtjusande känsla som gör att man ännu en gång funderar om det är särskilt klokt att utsätta sig för racet runt sjön. Check av vädret och det ser bra ut. Nordlig frisk vind och solen på väg upp.
    Vi samlas vid start 20 minuter före start där vi tillsammans går igenom taktiken, en belgisk kedja på 18 personer med en grindvakt i kön. Vi kommer att köra på i medvinden för att ha tid tillgodo när vi vänder norrut mot vinden.
    När MC:n släppt oss börjar vi cirkulera i ett lite ojämt tempo och det är väl inte förrän halvvägs till Gränna som det rätta flytet infinner sig. Kisspaus efter Gränna, tre minuter. Väl framme i Jönköping har vi snittat 37,4 km/h. Planen säger 32,2. När vi ser vågorna slå in i Jönköping förstår jag att det kommer att bli tufft trots tiden tillgodo, 24 minuter. Det är väldigt mycket trafik i stan tack vare något spelevent. Otroligt segt och stökigt med omväxlande ett eller två led för att därefter cykla in på cykelväg, ut på vägen igen. Suck!
    Jag hoppas verkligen att VR organisationen får reda på och åtgärdar trafikproblemet i Jönköping till nästa år.
    Väl igenom staden ser vi en gigantisk samling cyklister i Bankerydsmoten där det omöjligt finns någon chans till organiserad klungkörning och avancemang i leden. Min tanke är förstås att klarar vi av att hålla ihop gruppen här så gör vi det bra. Daniel, vår ständige grindvakt hade fullt sjå att prata ihop kön, prata ut cyklister som försöker bryta sig in. Bra jobb Daniel, för när vi anländer snabbstoppet efter Fagerhult är hela gänget samlat med fortsatt bra klungkörning. Fortfarande tid tillgodo mot planen, 2 minuter.
    Efter femminutersstoppet i Fagerhult är det bitvis kraftig, byig vind upp mot Hjo och Karlsborg. Jag kollar GPS:en på en raka med kraftig motvind, vi ligger runt 23 km/h, neeejj. Modet sjunker och när jag hör att det är flera i gruppen som har slut på vatten när vi passerat Karlsborg beslutar jag att vi ska gå in i Boviken för att fylla på vatten. De tre minuterna blev snarare till 6 minuter eftersom det var knökfullt i depån och när vi lämnar depån ser jag att vi ligger c:a 22 minuter efter.
    Jag vet inte vad de blandat i drycken men efter stoppet fick vi fin rytm i klungan. De starka drog bra med god fart och när någon blev trött gick den ner i svansen. När vi vänder söderut passerar vi tre inträffade olyckor och stämningen påverkas tydligt med höga röster och ökade krav på skärpa trots trötta ben och huvuden. Daniel kämpar fortfarande på med gubbar i min egen ålder som inte alls vill lyssna på hur vi vill att det ska fungera i vår klunga.
    Efter bron i medvinden ser vi snart att vi kanske kan klara målet 9,30 om vi ligger på lite extra. Vi kör ”schweiziskt” två led på 4-6 personer hela vägen hem till Motala. Särskilt tack till Christoffer och Henrik som drog stenhårt med långa, långa ”schweizare” i högt tempo. Mina tankar gick under de sista milen till de i kön och när jag hörde Daniels uppmaningar och rop förstod jag att vi hade rätt många med från ART.
    Väl i mål kom 11 av 19 in på 9,32. Resten av gänget in inom 15 minuter. Det känns lite surt när vi var så pass nära men jag känner mig ändå rätt nöjd med tanke på omständigheterna runt Jönköping och den hårda motvinden på den västra sidan av sjön.
    Tack alla kämpar i 9.30 gänget.

Peter Höglund

Profilbild
    Ola Enebro
    Deltagare

Tack för din RR Peter. Bra!
    Nu väntar vi med spänning på om det finns skrivkunniga från de andra subgrupperna. För oss som inte var med den här gången, och säkert också för de som var med, tycker jag att det är viktigt att skriva lite om loppet. Inte minst för att se vad som kan ändras till nästa gång i upplägg och genomförande – det räcker inte med utvärdering inom gruppen, i den mån det görs, eftersom det med stor sannolikhet kommer att vara andra konstellationer då.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.