MÅNDAGSKLUNGA 16 MAJ

Måndagsklunga 16 maj Kl 18:00
Ett varv runt Alnön, 41 km. ALLA är välkomna att ansluta till måndagsklungan. Samling på Öde Skola för avfärd kl 18,00. Stadsbor : Samling Shell Punkten för avfärd mot Ön kl 17.40. Varmt väder på prognosen! Det kommer innebära många cyklister. Vi kommer därför att starta 5 st klungor. Målet är att alla klungor ska komma till öde skola ungefär samtidigt samt att undvika omkörningar av andra klungor.
Vi håller ihop!
Eftersom vi tycker det är kul att cykla i grupp så håller vi ihop gruppen och lämnar aldrig en cykelkamrat som börjar bli lite trött. Att bli ifrånkörd av sina träningskompisar är inte direkt moralhöjande. Vänta därför in de cyklister som inte hänger med.
Ungefärliga starttider för grupperna:

Kl 18:00 Grupp 1: Alnörunt 41 km. Klungträning.
Kl 18:05 Grupp 2: Alnörunt+färjevägen 43 km.
kl 18:10 Grupp 3: Alnörunt+färjevägen 43 km.
Kl 18:10 Grupp 4: Alnörunt+kyrkbacken 47 km.
Kl 18:10 Grupp 5: Alnörunt+Eriksdal 53 km.

Tempocyklister är välkomna och startar individuellt utan att blanda sig med klungor.

Varje grupp diskuterar ett gemensamt upplägg före start. ex : Fart, Klungkörning, Belgisk,mm. Så vi eliminerar riskerna och undviker olyckor och incidenter.
I praktiken

Slappna av
Försök att alltid åka avslappnat. Spänner du armar och överkropp och håller hårt om styret så riskerar minsta lilla sten eller knuff leda till en vurpa. Slappna av, böj på armbågarna och låt händerna bara vila på styret, så blir du inte bara säkrare utan också mindre trött.
Trampa i nedförsbackar
Trampa alltid i nedförsbackar om du ligger först och drar. Annars får alla som ligger bakom bromsa, på grund av det lägre luftmotståndet. Så trampa på.
Trampa lugnt i uppförsbackar
När vi kör uppför så tar vi det lugnt, väldigt lugnt, målsättning skall vara att ansträngningsnivån skall vara konstant både uppför som på ”platten”.

Kurvtagning
Se till att din inre pedal (vänsterpedalen i en vänsterkurva) är i sitt högsta läge, och att ytterpedalen är i sitt lägsta (högerpedalen i en vänsterkurva). Lägg lite extra tyngd på den sistnämnda. Då ser du till att den inre pedalen inte går i marken och du får en lägre tyngdpunkt och bättre kurvteknik.

Håll igång
Om gruppen splittras – stå inte och vänta och bli kall, utan vänd och möt de som kommit efter, och ge dem lite draghjälp.

Undvik bromsarna
När det gäller bromsarna ska du helst inte bromsa med dem alls när du kör i grupp. Möjligen ska du justera farten något när det verkligen behövs men gör då detta så mjukt som möjligt så att inte bakomvarande blir överraskade.

Tecken som vi använder vid gruppcykling
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder vi oss av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen. Här är de tecken vi använder:

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.
Vägbula eller liknande – för handen bakom ryggen med handflatan bakåt åt vänster och höger ett flertal gånger
Hinder höger sida – typ vägskylt som sticker ut, gångtrafikant, avsmalnande väg etc. – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.
Hinder vänster sida – typ avsmalnande – väg vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.
Stanna – En uppåtsträckt hand
Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt
Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.
Ett led  – Ibland behöver vi åka på ett led istället för 2-par – En uppåtsträckt hand med ett finger i luften
Tvåpar – att återgå till två par  – En uppåtsträckt hand med två fingrar i luften
Ibland är det mer lämpligt att ropa ngn form av varning ibland i kombination med ngt av tecknen ovan
Hål – Samtidigt som man pekar på hålet
Eller bara ropa:
Mötande fordon – ropa ”bil/buss/lastbil ”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att upprepa orden genom gruppen
Omkörande fordon – ropa ”bil/buss/lastbil”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att upprepa orden genom gruppen

Respektera dina medtrafikanter
Se dig som en representant för klubben oavsett om du kör i klubbtröjan eller inte. Följ trafikreglerna och kör säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem. Var ett gott föredöme i trafiken! Att skälla, ”peka finger” eller på andra sätt visa sitt missnöje är inte att visa respekt.
Alla cyklister är trevliga – oavsett klubbtillhörighet. Och trevliga människor hälsar man ju gärna på, så vi hälsar alltid på de cyklister vi möter.Det skapar en god stämning.

Ha kul

Men det viktigaste av allt
Att cykla är kul så njut och ha trevligt

art

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.