Vecka 46, 2009

Äntligen! Köpt ett nytt fungerande pulsband.
Testade direkt på den nya programvaran i Trainern.

Hmm…vad betyder alla siffror??

Man kan läsa lite mer på:
http://www.realaxiom.com/inglese/realaxiomDesc.asp

En sista sidan i PDf:n så finns testet beskrivet
http://www.realaxiom.com/inglese/doc/REALAXIOM_scheda_tecnica.pdf

Kollade det första passet. Crousing drygt 20 km. Enkelt….

Avklarat det första passet.
Suggested HR 129, enkelt, men oops nu skall det plötsligt ökas till 140.
Low heart Rate!!!! minst lika enerverande alert som en rabiat teamleader i ProTour.

Upp till 140, för att strax därefter öka till 160.
Alert skriker sitt budskap så fort man halkar efter 3 beats.

Den enkla crousingen blev snabbt en övning i att även koncentrera sig på pulsändringarna.
Nu var det dock inget dramatiskt.

Sekvensen var 129 – 140 -160 – 140 – 129
Den som detaljstuderar den gröna linjen kan skönja pulsökningarna, samt effektsvängningarna för att försöka balansera pulsen mot den föreslagna.

Undrar hur “vilopasset” på 7,5 km kommer att se ut…..

Nu har jag testat ConconiTest två gånger.
Den första utan instruktionsbok.
Den andra enlig en PDF på deras hemsida.
http://www.realaxiom.com/inglese/doc/CONCONI_TEST.pdf
Båda testen misslyckade…
I PDFn står det:

 

The Elite software guides the correct execution of the Conconi test. The pedalling cadence to be maintained is indicated on the instrument display; next to that value is the cadence actually being kept by the rider. Heart rate, speed, and watts are also displayed, but in smaller digits since they are not necessary to guide the test. The test program requires that after 2 minutes at 60 rpm, the rider must increase pedalling cadence by 1rpm every 24 seconds.

After 12 minutes, 90 rpm will be reached; the perceived effort should be slightly less than that at the end of the warm-up. The test continues with increments of 1 rpm every 24 seconds. At 15 minutes the pedalling frequency will be 98 rpm, and the perceived effort will be high. Despite the fatigue it is important to follow the cadence indicated on the display for at least 2 additional minutes, after which the displayed cadence can be abandoned and the test concluded by a 30 seconds final sprint (up to the maximal possible cadence).

Note: Do not change gears during the test!

Nu när jag läser en gång till efter test två så tror jag att jag förstår.
98 rpm efter 15 minuter är bara en upplysning för mattesvaga…inte att man skall ligga på 98 rpm i två minuter. Min tolkning var att warming gick upp till 90 rpm och den riktiga testen gick upp till 98 rpm.

 

5. Choose an adequate gear ratio.

 

The choice of gear ratio requires an accurate self-evaluation by the test subject. It is useful to know that:

 

a. professional and amateur cyclists do the test with gearing of 53×14-15;

b. younger athletes use a 53×15;
c. for those who can maintain 34-38 km/h  on level terrain, 53×16 is recommended
d. for those who can maintain 30-34 km/h  on level terrain, 53×17 is suggested.

Om jag är lite självkritisk här skulle jag alltså välja 53/17 = 3,11 enligt ovan.
Jag valde 52/14= 3,71 och det var för lätt.
Gissningsvis hade 52/13 = 4 varit bra för mig.
Vilket är högre utväxling än 53/14 = 3,79 som rekommenderas för proffesionella.
Alltså återstår att göra om testet om någon dag igen.
Lägger dock in en bild som visar hur det kommer att se ut när jag lyckas med testet…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.